Reis door Azië en Oceanie

Sydney, surfen en opweg naar Queensland

For English use the link below:

Hi there,

We zijn weer enkele weken verder, duizenden kilometers opgeschoven en vele ervaringen rijker!

Na onze aankomst in Sydney hebben we de eerste dag voornamelijk benut om uit te rusten van de lange busreis. Beide bekeken we nog wel een klein deel van de stad, maar al met al werd er lekker rustigaan gedaan! De tweede dag was zodoende de eerste dag van bezichtigingen. We wandelde grote delen van de middag tussen de druppels door, maar kregen wel een goede indruk van de wereldstad Sydney. Hoogtepunt vormde het uitzicht op de Harbour Bridge en het Operahouse. Na van dit uitzicht te hebben genoten bekeken we het operahouse ook nog even van dichtbij. Architectonisch gezien kan er in de detaillering nog het nodige worden verbeterd, maar desalniettemin is dit icoon erg indrukwekkend! 's Avonda kostte het even wat tijd om uit te zoeken waar we gedurende het weekend konden slapen. Vrijwel alle hostels bleken namelijk volgeboekt te zijn vanwege het 'future music festival' dat plaatsvond in de stad.

Zodoende moesten we ons prima hostel verlaten om vrijdag in een ander hostel te slapen en zaterdag wederom te verkassen voor de laatste twee nachten in Sydney. Achteraf bleek dat we daar opzich nog blij mee mochten zijn aangezien de nodige backpackers moesten overnachten in dure hotels...

Op vrijdag kozen we ervoor om een stadswandeling te maken door een ander gedeelte van de stad. Het weer was gelukkig inmiddels weer zonnig en dat maakte de dag uitstekend geschikt voor een wandeling over de harbour bridge en het verkennen van het stadsdeel aan de overzijde van het water. Veel kleine haventjes, knusse pleintjes en plezierjachtjes maakte het aangenaam. Aan het eind van de middag zocht Bob, bij terugkomst in het hostel, contact met zijn familie in de stad. Helaas bleek het plannen van een ontmoeting gedurende ons verblijf vanwege volle agenda's niet mogelijk. In ons hostel werd aan het begin van de avond een gratis barbeque verzorgd, waar we optimaal gebruik van maakte. Later werd er ook gratis wijn en chipverstrekt. Bob was inmiddels al vermoeid naar bed gegaan, terwijl Kevin de nodige nieuwe mensen leerde kennen en later op de avond nog met een 6-tal Australiers het nachtleven van Sydney opzocht.

Zaterdag besloten we, nadat we wederom van hostel waren geswiched, om naar een van de beroemdste stranden van de wereld te gaan: Bondi Beach. Het is zondermeer een prachtig strand, met een bijzondere ligging! Wij genoten van het zonnetje en keken naar de grote concentratie surfers in het water. Helaas verdrongen de wolken later op de middag de zon, wat ons deed besluiten om terug te keren naar de stad. De avond brachten we verder rustig door in het hostel. Zondagmorgen moesten we er namelijk betijds uit voor onze trip naar de Blue Mountains. 's Ochtends stopte we eerst bij Featherdale Wildlife Park waar we veel typisch Australische dieren konden zien. De stop bij Wentworth Falls vonden we echter beide vele malen interessanter. We hadden daar vandaan een prachtig uitzicht over de tropische regenwouden en de waterval

Dit uitzicht was direct ook het eerste zicht op de Blue Mountains, die hun naam te danken hebben aan de blauwe nevel die constant in het dal hangt als gevolg van de eucalyptusolie. De volgende stop toonde ons de 'three sisters' - rotsformatie en na de lunch maakte we onder andere een ritje in de ScenicRailway (een afdaling onder een hoek van 52°) en de ScenicCableway. Op de terugweg richting de stad stopten we nog in het Olympisch dorp voordat de dag werd afgesloten met een boottocht terug naar Circular Quay. Met de ferry gingen we onder andere onder de Harbour Bridge door en zagen we bovendien het opera house en de skyline vanuit een geheel ander standpunt.

Maandagochtend vroeg verlieten we Sydney om in vijf dagen naar Byron Bay te rijden. We hadden een surfkamp geboekt en leerden afgelopen week dan ook surfen!
Onze surfinstructeurs Rob en Tony haalde ons en de andere cursisten: Isak, Christian (Norwegen) en Titia (NL) op en na enkele uren rijden arriveerde we bij Seal Rocks, onze eerste kamplocatie.

Onderweg waren we er al achter gekomen dat Titia over twee maanden dezelfde terugvlucht naar Nederland blijkt te hebben, wat een toeval! Na een lunch bij de accommodatie zochten we met onze surfboards 's middags voor het eerst de zee op en kregen we onze eerste surfles. Na drie uur peddelen in het wat was iedereen wel redelijk vermoeid, maar ook voldaan. Het was een ieder namelijk gelukt om op te staan en zelfstandig een golf te pakken! :)

De tweede dag verscherpte we zowel 's ochtends als 's middags onze peddeltechniek, kregen we uitleg hoe we ongebroke/groene golven konden pakken en zagen we bovendien tijdens het surfen op enkele tientallen meters dolfijnen! Bovendien gingen we vandaag naar andere surfspots, waardoor we ook de omgeving van Tiona te zien kregen. 's Avonds was er een prima barbeque en werd er nog een spelletje kaart gespeeld.

De derde ochtend werden we door surfinstructeur Rob gewekt middels een digeridoo-wakeupcall. Het beloofde vervolgens een lange dag te worden, waarop we vele uren ide zee doorbrachten. Vandaag leerde onze 57-jarige Tony ons alles over stroming, golven en hoe we met de zee om moesten gaan. Tussen de surflessen door maakten we rond het middaguur een wandeling naar de vuurtoren van Seal Rocks, waarbij we zoals eigenlijk de hele week werden vergezeld door een groep surfdames die een roadtrip maakten en daarbij onze route noordwaarts volgden. Tony, die alles en iedereen CHAMPION noemde, waren we geregeld enige tijd kwijt wanneer deze 'legend' weereens gezellig een praatje stond te maken met mensen die hij tegenkwam.

De voorlaatste dag van ons surfkamp was het tijd om de nodige kilometers naar het noorden te rijden. Helaas bleek vlak voor vertrek de trailer niet helemaal in orde waardoor we wat vertraging opliepen. Deze tijd werd echter optimaal benut door een duik in de zee. Rob leerde ons bovendien bodysurfen. De hele middag zaten we vervolgens in de auto waarna we arriveerde op de camping. Nadat de tenten waren opgezet was er voordat het donker werd nog precies genoegtijd om een uur met de surfplanken de zee in te gaan en enkele golven te pakken. Op de camping werd 's avonds een groot kampvuur gemaakt en gebarbequed. Er was uiteraard een gitaar aanwezig wat zorgde voor een gezellige avond!

De laatste ochtend ruimde we het kamp op en gingen we nog enkele uren surfen voordat we het busje instapten voor de laatste etappe naar Byron Bay. Onze accommodatie daar was al geregeld en zodoende konden we 's middags nog even relaxen voordat we 's avonds met z'n allen gingen stappen bij CheekyMonkeys. We stonden daar als surfschool op de vip-lijst en kregen zodoende nagenoeg de hele avond gratis drinken.

Aangezien het op vrijdagavond laat was geworden deden we het zaterdag rustigaan terwijl met name de Ieren St. Patricks Day uitgebreid vierden.

Zondag was het weer helaas wederom droevig. Wij beperkte ons zodoende tot het spelen van enkele spelletjes met een gezellige groep mensen die we inmiddels hadden ontmoet in het hostel. Bovendien besloten we dat we maandag zouden vertrekken naar Surfers Paradise. Ook maandag was droevig en werd gevuld met kaarten en lezen. Bovendien boekten we enkele tours voor de komende weken in Queensland. 's Avonds stapten we uiteindelijk in de greyhound die ons naar Surfers Paradise bracht.

Daar was het de volgende ochtend heerlijk zonnig. De plaats zelf heeft ons insziens veel weg van Miami met veel hoge hoteltprens langs een uitgestrekt strand. We besloten dan ook naar het strand te gaan. 's Middags werd er televisie gekeken in de gemeenschappelijke ruimte voordat we onbeperkt pizza aten als diner. Daarna ging Kevin met een grote groep uit het hostel stappen. Bob ging wat eerder naar bed.

De laatste dag in Surfers Paradise was een rustige. We checkten 's ochtends uit, brachten 's middags nog enige tijd door op het strand en aan het eind van de middag zaten we nog een tijdje in het hostel voordat we na het eten met de greyhound vertrokken naar Brisbane.

Deze stad viel ons toch wel een beetje tegen. Daarbij moeten we opmerken dat de reden daarvoor vooral zal liggen bij het feit dat het de hele dag regende. Bovendien voelde Kevin zich niet helemaal fit. We besloten om het dus maar rustig aan te doen en alleen even wat practische zaken te regelen in de stad voordat we de volgende dag weer zouden vertrekken. Helaas hebben we dus niet veel van deze stad kunnen bekijken, maar eigenlijk vonden we dat beide ook niet zo'n ramp. De wandeling van de greyhound naar het hostel en terug liet ons namelijk al wat zien van de stad. We passeerden enkele mooie en grote pleinen en zagen de belangrijkste gebouwen van de stad. De regen nodigde niet echt uit tot meer sightseeing.

Op dit moment verblijven we al enkele dagen in Rainbow Beach. Het weer was hier de afgelopen dagen gelukkig een stukje beter waardoor we lekker een dag op het strand door hebben kunnen brengen. Bovendien hebben we nog gebodyboard. Daarnaast lijkt het wel of alle Nederlands zich hier gevestigd hebben. In het hostel word dan ook bijna even veel Nederlands gesproken als Engels. Voor een keer wel leuk. Met een Nederlands stel en een twee Nederlandse dames hebben we de laatste dagen een gezellige tijd gehad hier, morgen vertrekken we voor een driedaagse tour naar Fraser Island waar we gaan touren met een 4x4.

Groeten vanaf Rainbow Beach

Excuses voor de eventuele grote hoeveelheid typfouten, deze blog is geschreven op een mobiele telefoon :)

Erica

Heerlijk op de zondagmorgen jullie verhaal weer te kunnen lezen. Jammer van die regen telkens, maar jullie heb toch weer veel gezien en gedaan. Veel plezier op Fraser Islands en voor wat jullie daarna gaan doen. Xxx
OPROEP AAN ALLE LEZERS
Het lijkt me leuk als een ieder die het verhaal leest een kleine reactie plaatst, al is het maar alleen de groeten. Ik weet dat de jongens de reacties heel leuk vinden om te lezen, maar massaal dit doen lijkt me leuk. Dan hebben ze dus echt iets te lezen. Bedankt!!

Arco

Gaaf!!! Surfen!! Wat een er verhaal.jullie beleven zo Ontzettend veel wat een mazzel zeg.

Dolfijnen is ook bijzonder, echt heerlijk. Veel plezier op fraser island.

Groeten en tot snel,

Nog maar 2 maanden. De tijd vliegt!

Jef en diny

Hier onze reactie.Leuk wat jullie gedaan hebben daar,en inderdaad jammer van de regen.Maar dat surfen lijkt me niets hoor, daar zitten toch ook haaien? Fijn dat jullie er van genoten hebben

DJ

Haha ook op een telefoon heb je het goed voor mekaar gekregen hoor.
Die trip naar de Blue mountains, ik heb precies dezelfde gedaan? Kregen jullie ook nog een soort van koala beertje met Featherdale erop?? :P
Die surftrip klinkt goed man.
Als jullie weer terug zijn van Fraser island, beantwoordt dan ff m'n mail over NZ. Groeten DJ

Gaitrie

Hi jongens, superleuk om jullie verhaal weer te lezen! Wat een gave dingen maken jullie toch mee! Geniet er lekker van en we kijken enorm uit naar het volgende verhaal en de leuke foto's! Groetjes van de buurtjes van Kevin

Emma

Het klinkt heerlijk beetje surfen en op het strand liggen! Nog veel plezier en ik zie jullie gelukkig al over minder 2 maandjes

Sybke

He wat leuk om weer een lang verhaal op jullie blog te lezen en ook nog verse foto's erbij! Geen slecht leven zo te zien. Mooie natuur, lekker surfen, dolfijnen zien en ook nog onbeperkt pizza eten :) Veel plezier verder!
Groet
Sybke

Daan

Leuk verhaal weer met mooie foto's. Hebben jullie al een afspraak gemaakt voor jullie volgende bezoek om het Oparahouse op te pimpen? Jammer dat het weer niet mee werkt, hoe ziet een regendag downunder eruit? Druilerig zoals thuis of langdurige en heftige stortregens?
Ik kijk uit naar jullie volgende blog.
Geniet ze!! Daan

Jasper

Was weer een leuk verhaal om te lezen,
lijkt me erg gaaf om te leren surfen
en dat dan ook nog in Australië!
wat wil je nu nog meer? :P

veel plezier nog!

Groeten

Jasper

Arie en Elly

Hoi Kevin

Ik heb surfen geleerd in de Delftse Hout, jammer genoeg waren daar geen dolfijnen. Geniet er verder van de restvan de tijd die jullie nog weg zijn.

Joop

Het was vanmorgen vroeg echt weer plezierig en de moeite waard om jullie belevenissen te lezen. Helaas zo af en toe wat minder weer, maar ja dat kan gebeuren. Geniet er van.

Els

Hoi Bob en Kevin,
Het klinkt heerlijk. Rook het ook lekker in the blue mountains?
Leuk verslag weer jongens.
Groetjes,
Els

Paul Koster

Welke familie heb jij in Sydney?
Jammer dat een afspraak niet mogelijk was.
Ik heb ook nog een mailtje gestuurd naar je emailadres,
maar misschien open je die pas als je weer in Nederland bent.
Veel groeten, PAUL

plonie

Ik zie het helemaal voor me. De kust vlak onder Fraser Island heeft schitterende strandcampings. Misschien nog tijd voor? Geniet, eenmaal over de helft gaat het hard!

Jan en merel

Gaaf verhaal weer!!
Super vet man dat jullie zijn gaan surfen!!
Jammer van de regen!!
Geniet er volop van!!

moniek

Wat hebben jullie weer ontzettend veel gedaan zeg! En misschien goed dat jullie af en toe door het weer gedwongen waren ff rustig aan te doen. Heb je weer energie kunnen opladen voor de verdere reis!

anja

hoi Bob, wat een heerlijk verslag weer,
ik heb er weer van genoten.jullie kunnen dit wel in een boekje uitbrengen.
Nog een fijne tijd

ton

prachtige omgeving he, ik wil zo weer terug