Reis door Azië en Oceanie

Shanghai, een groots begin

Beste allemaal,

Vanuit Shanghai na 3 dagen ons eerste verhaal.

Maandag begon het grote avontuur met het vertrek van schiphol waar we netjes op tijd, zoals gepland om 11.40 uur de lucht in vlogen. Eerst naar Londen Heatrow en vervolgens ongeveer 2 uur later verder naar Shanghai. Een vlucht die 11 uur zou gaan duren en prima verliep. We hadden een prima maaltijd aan boort, weinig problemen in het vliegtuig en zelfs nog fijn de gelegenheid om de nieuwe ‘Pirates' film te kijken, die we beiden nog niet hadden gezien. Enige minpuntje aan de reis was wel dat het ons niet of nauwelijks lukte om een oog dicht te doen en even te slapen in het vliegtuig.

Na onze aankomst op de luchthaven van Shanghai, snel onze bagage opgehaald en op naar het hostel. We hadden gelukkig een routebeschrijving en hoefte dus om die reden niet te zoeken naar de juiste weg richting het centrum. De ‘maglev' bracht ons namelijk in no-time naar het centrum van de immense metropool. De trein bereikte daarbij zelfs een topsnelheid van 430 km/h. Er mag rustig worden gezegd dat dat behoorlijk snel is! J In het centrum aangekomen was een simpele overstap op de metro voldoende om ons zo ongeveer voor de deur van het hostel af te zetten. Slechts een wandeling van 5 minuten bracht ons vervolgens op de plaats van bestemming. Overigens was het kopen van een kaartje nog een hele tour, want ja als je op een metrostation samen met tigduizend chinesen graag in de metro wilt stappen en er slechts 20 automaten staan war je via een op het eerste oog ingewikkeld systeem een kaartje kunt kopen. Dan kost dat nogal wat moeite. Maargoed, we hebben natuurlijk alle tijd, dus rustigaan. Iets wat de Chinezen kennelijk ook allemaal denken, want gek genoeg hebben we na 3 dagen nog altijd niemand zien rennen om een bus, trein of metro te halen.

In het hostel ingecheckt en een prima kamer op de 3e etage. Verder hebben we dan ook niets te klagen over het hostel, behalve dan misschien dat het internet niet overdreven stabiel is. Omdat de dag op moment van aankomst hier eigenlijk pas net was begonnen (09.00 uur) zijn we maar de stad ingetrokken om zo de omgeving te verkennen. In het lekkere zonnige weer de eerste leuke gebouwen en boeiende plekken verkend om in de loop van de middag vervolgens terug te keren naar het hostel. Daar ontmoetten we onze kamergenoot Matt, die ons meenam naar een leuk Chinees eettentje waar we ons middagmaal konden doen. Prima! Na wat te hebben gegeten zijn we nog even naar ‘de Bund' gelopen om van het uitzicht over de Huangpu rivier te genieten. De rest van de middag benut om op ons gemakje terug te lopen naar het hostel, te douchen en bij het vallen van de avond nog snel even een hapje te eten voordat we helemaal kapot om 21.00 uur zijn gaan slapen. De jetlag moet je tenslotte zien zo snel mogelijk kwijt te raken.

De volgende ochtend werden we wel weer vroeg wakker. Om 8.00 uur stonden we eigenlijk al naast ons bed en dus besloten we maar direct om 09.00 uur de stad in te trekken en nog even te genieten van wat voor Shanghai begrippen rustig is. Nu zo vroeg in de morgen nog niet bij ieder stoplicht een paar honderd wachtende voor u en een continue stroom aan mensen die ervoor zorgt dat je zelf geen stap hoeft te zetten (je wordt tenslotte wel vooruit gestuwd). Het is even wennen, maar ook de grote hoeveelheid mensen die ons westerlingen maar bijzonder vinden, graag met ons op de foto willen of ons aanspreken om hun Engels te oefenen went op den duur wel. In ieder geval zou de woensdag een dag van grote afstanden lopen worden. We hebben de complete bund afgewandeld en daar een paar fantastische gebouwen gezien. Daarnaast zijn we naar het oude stadscentrum geweest waar we onze ogen hebben uitgekeken. Ook daar was het uiteraard weer behoorlijk druk, maar de smalle straatjes, de typisch chinese huisjes en de grote hoeveelheid kraampjes was erg leuk om te zien. Een beetje rondgeken, om vervolgens via de promenade op de bund en de sightseeing tunnel onder de rivier door naar het zakencentrum (Pudong) te gaan. Daar gelunched in een toevalligerwijs getroffen chinees restaurantje. Geweldig om te zien dat als je tussen de locals plaatsneemt ze dat toch allemaal maar vreemd lijken te vinden. We moesten dan ook bestellen vanaf een plaatje omdat de beheersing van het Engels bij de bediening te wensen overliet. Naderhand hebben toch maar even gevraagd wat we nu precies hadden gegeten aangezien het erg lekker was. Hier moest het aanwijswoordenboek aan te pas komen, waaruit naar voren kwam dat we iets van varkensvlees hadden gehad, de rijst hadden we uiteraard zelf herkend ;)

Na deze maaltijd hebben de nog wat gewandeld langs de rivier om tot slot de zon onder te zien gaan vanuit het hoogste gebouw van Shanghai. Het ‘Shanghai World Financial Centre' is zo'n 480 meter hoog en verschafte ons dan ook een briljant uitzicht over de stad. Aangezien we wat aan de vroege kant waren lukte het om dit zowel bij schemering als in het donker te zien. De lichtjes van heel de stad waren werkelijkwaar geweldig om te zien! Hierna zijn we moe maar voldaan teruggekeerd naar het hostel. De wandeling was, zo bleek later, ongeveer 16,5 km en dat is voor op een dag waarop je toch eigenlijk alleen maar slentert best veel!

Vandaag vroeg op en laat uit bed. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar als je beiden om 6.00 uur wakker bent, vervolgens de wekker uitzet en weer in slaap valt kan het zomaar gebeuren dat je pas om 11.45 uur je bed uit gaat. Dus maar direct op pad gegaan om de rest van deze enorme stad te bekijken. Vandaag zijn we naar ‘Urban Planning Museum' gegaan. Iets wat perfect aansluit op onze studie en bovendien geweldig is om te zien. Daar was namelijk onder andere een maquette te zien van de stad Shanghai en wel van ongeveer 30 bij 20 meter. Ongelofelijk!!

Snel even een hapje gegeten om vervolgens de boeddhistische ‘Ying'an tempel' en de christelijke ‘Xujiahui kathedraal' te bezoeken. De zoektocht naar die laatste bracht ons overigens ook nog in een leuk parkje waar de Chinezen lekker aan het sporten waren. In eerste instantie viel het ons erg tegen dat we de kathedraal niet in mochten, maar later bleek dit een geluk bij een ongeluk. Er was namelijk een bruiloft aan de gang waar we nog net het einde van meekregen. Op de terugweg zijn we door de Franse wijk ‘French Consession' gelopen. Het contrast tussen de Franse bebouwing en de Chinese straatjes van ‘TianziFang' is groot en de afstand tussen beide gebieden klein.

Bij het hostel terug gekomen nog even onze plannen voor de komende dagen uitgestippeld en nog wat tips gegeven en ingewonnen van Ieren die ook in ons hostel verblijven. Vandaag gaan wede laatste dingen in Shanghai bekijken om vervolgens zaterdag naar Hangzhou te vertrekken en daar ‘de Westlake' te bezoeken. Na het weekend zullen we onze weg vervolgen naar Beijing. De tweede wereldstad van onze reis.

Overigens verloopt het uitvoeren van de opdrachten uitstekend. Dit vereist voor sommige van jullie nog wat uitleg; Een groep vrienden/collega's van Kevin heeft voor de reis een stapel opdrachten verzonnen. In elke stad die we tijdens onze reis aandoen krijgen we een aantal opdrachten die we in die stad uit moeten voeren. Deze zitten nog in gesloten enveloppen dus we hebben nog geen idee wat ons te wachten staat. Echt een super idee, we lachen ons rot! J

De stand van zaken is inmiddels als volgt. We hebben de eerste twee opdrachten van Shanghai voltooid. De oude stadsmuur staat op de foto en het hoogste toilet van Shanghai hebben we op film! Overigens bleek het moeilijkste van dit alles nog om een Chinees vlaggetje te bemachtigen, hiervoor hebben we stad en land af moeten zoeken. Morgen lukt het hopelijk nog om opdracht 1c te voltooien.

Zaijian!

Erica Klok

Super, geweldig genoten van dit verhaal en ben weer helemaal op de hoogte.

Arco

De kop is eraf,

Het feest kan beginnen en met genieten is het al van start gegaan.
Goed bezig mannen! Opdrachten lopen en daar heeft de waarde heer Visser veel werk aan gehad. Complimenten. Ik ben nu alweer benieuwd naar de eerste ranzige voedsel verhalen of toilet foto's

Geniet ervan

Jolanda

Wat een leuk verhaal, kijk al uit naar de rest ban het verslag!

Sybke

Wat een lekker lang verslag! Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben. Hoe gaat het met de kraanvogels Bob?

Evelien

Top verslag en leuke schrijfstijl, doorgaan zo, geniet van Azie, kunnen wij vanuit het druilerige Nederland een beetje mee blijven genieten van jullie reisavonturen

Joop

Zo het begin is er. Leuk om verhaal te lezen waaruit blijkt dat jullie naar je zin hebben. Geniet lekker en ik kijk uit naar volgende verhaal.

Jasper

Wat een leuk verhaal, zo te lezen hebben jullie veel mooie/leuke dingen al gedaan!
Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal vol met belevenissen!

emie

Geweldig om te lezen en heerlijk voor jullie om mee te maken. Plezier voor velen, dus.

Sander

Klinkt goed, geniet ervan..;)

Danielle

Zo te horen genieten jullie! Ben ook benieuwd wat voor ander onbekend eten jullie nog allemaal voorgeschoteld zullen krijgen ;)

Game hoster/pay master

Als jullie mogelijk heb fotos en evt filmpjes hebben graag doorsturen dan kunnen jullie cashen!
Maar vindtleuk.te.horen dat julle leukvinden!dit waren rustige opdr. Hoor graag hoe jullie opdr ervaren hebben!
Veel fun

Game hoster/pay master

Sorry van slecht nederlands, is vanuit college snel en vanaf touchscreen!drama

plonie

Leuk om te lezen, beeldend verteld. Ben benieuwd naar volgende opdrachten.

Marco

Kevin!

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen en het klinkt voorlopig allemaal erg leuk! Eerste verhaal was al vermakelijk en ben nu alweer benieuwd naar de volgende! Al veel leuke dingen gedaan begrijp ik. :)

In ieder geval nog super veel plezier en geniet ervan!
En natuurlijk succes met de opdrachten, staat jullie nog genoeg leuks te wachten.. ;)

Zaijian! :P

Madelon

Wat een uitgebreid verslag! Erg leuk om te lezen, ook al wist ik het grootste gedeelte al ;) Ben benieuwd naar de foto's!

xxx

Jef en Diny

vinden het erg leuk om te lezen,we blijven jullie op de voet volgen,
succes

DJ

Hey Bob en Kevin, erg leuk om jullie verhaal te lezen, waarschijnlijk echt een dikke miljoenenstad. Wel gaaf. Ben ook, net als de rest, erg benieuwd naar jullie volgende verhaal. Veel plezier en geniet ervan.!!! Reizen is leuk hé ;) groeten

Anthonie

Super vet dat je in de Maglev gereden hebt! Dat is helaas in europa nog niet mogelijk, overweeg een extra retourtje zou ik zeggen:P. Geniet nog even van het onstabiele internet, ik garandeer je dat er tijden aankomen waarbij het internet (zeer stabiel) er niet is.

En we willen graag foto's zien:D.

groeten en op naar de volgende blog!

anthonie

ton zwager

prachtig verhaal, kan het helemaal mee beleven

inge

hayhay, wat leuk om jullie verslag te lezen! komen er ook nog foto's?! kijk uit naar de volgende verhalen. have fun!
xxx

anja bakker

hoi Bob, als nog een fijne vakantie, we zullen jullie volgen leuk
groetjes
bert,anja,chiel en dick

Joukje

Wat een lol moeten jullie hebben :p
Ben stiekem wel een beetje jaloers ;)
Geniet er van! En sterkte met die treinreis! Misschien valt het mee :p

anoniempje

Hey Kevin,

Fijn om te lezen dat het zo leuk is.
Wat een goed idee, van je vrienden om opdrachten mee te geven. Maakt de reis nog leuker, (hopelijk).

Liefs