Reis door Azië en Oceanie

Hangzhou en Beijing, een week vol verrassingen

Nihao allemaal!

Na iets minder dan een week weer een bericht van ons uit China. Allereerst willen we iedereen onwijs bedanken voor de vele en vooral ook leuke reacties op ons verhaal en de foto's. Het is erg leuk om te lezen dat er velen van jullie meelezen en genieten van onze belevingen! :)

We zijn er inmiddels aan gewend dat de Chinezen op straat spugen, op straat plassen, door rood rijden en eigenlijk alles doen wat verboden lijkt. Wij eten inmiddels ook prima met stokjes, nemen zoveel mogelijk voorrang, stouwen onszelf in de metro en hebben het motto: 'Als er plek is om door te lopen, waarom dan ook niet...'

Het vorige verhaal schreven wij op onze voorlaatste dag in Shanghai. Op de laatste dag hebben we nog de 'Jade Boeddha tempel'bezocht. Een mooie tempel, waarbij het alleen wel erg jammer was dat we van het beeld zelf geen foto's mochten en konden maken. Wel hebben we er nog een groep zingende monniken gespot. Belangrijk was op de vrijdag natuurlijk ook om de treintickets voor het komende weekend te boeken. We zijn dus maar naar het station gegaan. Nog een hele toer, want ja wie gaat die buitenlanders aan hun kaartje helpen? Uiteindelijk van het kastje naar de muur en weer terug dan toch het ticket naar Beijing voor afgelopen zondag bemachtigd. Ook nog een ticket naar Hangzhou geboekt op een ander station, dat ging gelukkig een stuk vlotter. Aangezien we nog wat tijd over hadden zijn we het stadion van Shanghai gaan bekijken evenals het indoor stadion. Jammergenoeg waren ze beiden dicht en dus niet van binnen te bezichtigen... Na een paar dagen flink wandelen door de straten van Shanghai was ons lichaam inmiddels toch wel moe geworden. Dus op naar de 'Green Massage'hier was het de bedoeling een accupunctuur behandeling te ondergaan (zo schreef opdracht 1c voor). Deze bleken ze echter helemaal niet te hebben daar dus werd het uiteindelijk een 'Traditionele Chinese Massage'. Van Kevin zijn zijde gaat hiervoor veel dank uit naar de collega's van de Bas van der Heijden die zijn behandeling mede mogelijk hebben gemaakt! :) 's Avonds op dramatisch traag internet nog een hostel in Beijing geboekt. Pff wat een zenuwslopende bezichtheid. Maar ook dit is uiteindelijk prima gelukt.

Op zaterdag hebben we om 09.00 uur de trein genomen naar Hangzhou. Een hele belevenis aangezien je hier in een vertrekhal (net als op het vliegveld) moet wachten tot je trein er is. Vervolgens check je dan in en wordt je toegelaten tot het perron om in je trein te stappen. Binnen 50 minuten waren we in Hangzhou. Daar hebben we na een half uur zoeken, via een wat ongebruikelijke naamgeving van de straten ons hostel dan toch gevonden. Snel een kaart van de omgeving bemachtigd en een fiets gehuurd. We zouden die middag nog het meer rondfietsen en de bezienswaardigheden bezoeken die we op onze route zouden tegenkomen. Hieronder bevonden zich een pagode die ons een briljant uitzicht verschafte over het meer en de omgeving (helaas was het wel erg mistig), een tempel en een haven met mooie traditionele bootjes. Op de tweede helft van onze fietstocht hebben we nog wandelingen door verschillende parkjes gemaakt en zijn we nog gestopt bij een fonteinenshow. In het hostel teruggekomen stuitte we op onze Japanse kamergenoot, waarmee we gezellig hebben zitten kletsen en ook nog wat zijn gaan eten.

Zondag was een rustige dag waarop we uitsliepen en nog rustig even wat tijd in het park hebben doorgebracht voordat we aan het eind van de middag de trein naar Shanghai zouden nemen. Daar stapten we na een kort stukje met de metro om 20.01 uur in de overnight train naar Beijing. Een treintrit die 11 uur zou gaan duren.

Maandag kwamen we dan 's ochtends aan in ons hostel. Van slapen was niet veel gekomen aangezienvoor ons hutje in de trein, waar zich 4 bedden bevonden, 6 kaartjes waren verkocht. Slapen vond dus alleen plaats tussen de baggage of op een gedeelte van een van de bedden. Het hostel was daarentegen goed. We kregen zowaar een 2-persoonskamer toebedeeld met eigen tv en airco. Het internet is hier prima, er zijn gezellige mensen en het eten en de muziek maken dat het hier prima toeven is! Omdat we veel van deze tweede grote stad wilden zien zijn we er maar gelijk op uit getrokken. De start was bij het 'Tiananmen square', dit zullen velen van jullie beter kennen als het 'Plein van de Hemelse Vrede'. Ongelofelijk om te zien dat dit wordt omsloten door 14 rijbanen en dat de gebouwen die onderdeel zijn van het plein (o.a Chairman Mao Memorial Hall) op zichzelf al groot mogen worden genoemd. Ook de 'Front Gate' en de 'Qianmen Dajie' werden nog dezelfde ochtend door ons bezocht. Na de lunch zijn we nog even langs het 'oude stationsgebouw' gewandeld. De 'Forbidden City' (Verboden Stad) bezochten we die middag. Erg jammer is dat het daar zo toeristisch is geworden. Dit komt de pracht van het geheel niet ten goede. Verder hebben we onze ogen uitgekeken. 's Avonds heeft Bob een stel Engelsen uit Liverpool schaakles gegeven (kat in het bakkie) en na nog een kort gesprek met wat Polen zijn we gaan slapen.

Gisteren was alweer onze tweede dag in Beijing, waarop we de 'Urban Planning Exhibition Hall' van Beijing hebben bekeken. Ook hier was een geweldig mooie en grote maquette van de stad te vinden, waarbij het ons opviel dat er toch wel een verschil is tussen de manier van werken in Shanghai en die in Beijing. 's Middags hebben we een bezoek gebracht aan het 'Summer Palace' (Zomer Paleis).De hele middag hebben we daar rondgewandeld tussen de tempels,rondom watertjes, in parken en langs het meer. We kunnen ons nu dan ook goed voorstellen dat iemand zich hier in de zomermaanden uitstekend kan vermaken. Helaas was het wederom redelijk mistig waardoor de foto's aldaar niet super zijn geworden. Het is helaas niet anders. De ervaring was er niet minder om!

Vandaag was een dag met vele gezichten.Deze ochtend maakte we kennis met nog een aantal typisch Chinese gebruiken. We stonden namelijk vroeg op om in het 'Ritan park' naar de ochtendgymnastiek te kijken. Vele mensen waren daar bezig met 'Tai Chi', dansen, badmintonnen, hardlopen, tafeltennisen en een Chinese vorm van balletje hooghouden. Daarna op de architectentour door het zakencentrum van Beijing waar we ondermeer hebben gekeken naar het 'CCTV Building' van OMA (Rem Koolhaas). De rest van de dag hebben we doorgebracht in het Olympische Dorp. Het stadion was van buiten geweldig, maar viel aan de binnenkant iets wat tegen. Ook zijn we in het Olympische Zwembad een kijkje gaan nemen en hebben we zelfs nog een paar baantjes getrokken. Daarna begon eigenlijk het spectaculairste gedeelte van de dag pas. Aan het eind van de middag zouden we naar het station gaan om ons treinticket naar HongKong voor aanstaande vrijdag te regelen. Daarbij kwamen we echter voor een leuke uitdaging te staan. De eerstvolgende directe verbinding naar HongKong is namelijk pas over twee weken en dat terwijl we daar eigenlijk zaterdag zouden willen zijn... Na een hele zoektocht, de nodige handgebaren en een moeizame communicatie met de alleen Chinees pratende verkopers. Lukte het met wat hulp uiteindelijk om een super goedkoop ticket te boeken naar Shenzhen, een plaatjes vlakbij HongKong. Dit ticket houdt in: 24 uur in de trein op 'hard seat' (dit komt neer op een eenvoudige stoel) --> 'Je wilt naar HongKong of niet!' Deze vertrek aanstaande vrijdagavond.

De planning voor de komende dagen: Morgen gaan we naar de Chinese Muur en vrijdag hebben we dan nog om eventuele laatste bezienswaardigheden te bezoeken. Zaterdag zitten we de hele dag in de trein en zondag zijn we dan als alles goed gaat in HongKong.

Met de oprdachten gaat het zoals nogsteeds uitstekend. In Shanghai hebben we alle opdrachten kunnen volbrengen, ondanks dat de accupunctuur natuurlijk is veranderd in een Chinese massage. Ook de foto's in de verboden stad zijn allemaal gemaakt en daar hebben we weer hartelijk om kunnen lachen. Vandaag in de Olympische stad hebben we de opdracht om een zwemmende beweging te maken op de grond naast het Olympische bad iets veranderd door daadwerkelijk een paar heerlijke baantjes te trekken. Verder was het door jullie als 'olympisch monument' betitelde kunstwerk helaas niet meer aanwezig.

Zaijian!

Joop

Weer een prachtig verhaal van de belevenissen. Duidelijk leesbaar dat jullie naar je zin hebben. Blijf het nauwlettend volgen en wacht de nieuwe foto's weer af. Veel plezier op de "hard seat"( haha)

Merel & Jan

Wat een gaaf verhaal weer (de vorige natuurlijk ook al)! Wat hebben jullie al super veel gedaan in de relatief korte tijd dat jullie weg zijn!!
Wel onhandig dat ze allemaal alleen chinees praten....alhoewel t wss ook wel weer wat heeft!!
Nou, genietse!! En ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!! xx ons

Danielle

Jullie hebben echt al veel gezien in slechts een week!! En leuk om te horen dat de opdr zo goed gaan en dat jullie plezier hebben met ze uitvoeren.

Helen

Hey wat een leuk verslag! Bedoel je dat je naar Shenzhen gaat? Ga ook langs Guang Zhou (mijn hometown en er staat een mooie TV Tower) Het is heel dichtbij. En natuurlijk ook HongKong =D

Groetjes Helen en ook Groetjes van Linda en Cynthia

Anthonie

Mooi verhaal weer! Vertel nog wat meer details over de chinese heerlijkheden die jullie daar opeten, en foto's zijn ook zeer welkom!
Uitziende naar de volgende aflevering groet ik u,
anthonie

Rolinca

Wat een verhalen allemaal! Leuk om te lezen :) Jullie doen en zien echt heel veel, enjoy! x

plonie

Wat een gezellig lezend verhaal en wat maken jullie veel mee! Het moet voor jullie lijken of je al weken onderweg bent.
Ik kijk al uit naar het volgende verslag.
Veel plezier.

Ida van de schaakvrienden

Wat een leuke verhalen om te lezen! Heel veel plezier verder.

Cock en Erica

Heerlijk verhaal weer. Je maakt zo nog eens iets mee (hiermee doel ik o.a. op het treinkaartje). We zullen aan jullie denken vrijdag/zaterdag. Zijn wel heel benieuwd naar de foto's.xxx

Jef en Diny

hebben genoten van jullie verslag.
of we er zelf bij waren
veel plezier

Wouter & Tamara

Vervelen doen jullie je niet zo te horen, maar vergeet ook niet te genieten! Het klinkt in ieder geval super :)

Daan en Sybke

Leuk dat jullie ons zo goed op de hoogte houden! Wij kijken uit naar de foto's van de treinrit naar Hongkong! (en van de schaakles :).
Groet vanuit Stockholm

Annique

Aaah ik moet er niet aan denken om zo lang in een stoel te zitten in een trein! In ieder geval succes ermee..
Leuk om de verhalen te lezen, ben benieuwd naar de volgende!

Arco

Wat een verhaal weer en je bent al een stuk aan het afreizen. Gaat de goede kant op!
Ben benieuwd naar de volgende verhalen. Kom eens op met een smerige toiletfoto of een ranzig eten verhaal;)

Robert-Jan

Hey mannen! Klinkt nu al helemaal geweldig! Ik baal wel dat ik niet toch mee ben gegaan! Wat is het mooiste tot nu toe? De tempel van de hemel is ook het bezoeken waard voor de laatste dag! Veel succes in de trein! Hopelijk met airco ;-) Hadden jullie dat vorige keer ook?

marianne

geweldig jullie verhalen, maar jullie lopen ook heel wat kilometertjes als je dat zo leest. geniet ervan, een hele ervaring
groetjes marianne

Therese

We genieten van jullie verhalen! Succes met de 'hard seat' trip, wordt vast een ervaring om niet te vergeten ;-)

Paul Koster

Erg leuk wat jullie meemaken en wat je daarover schrijft! Ik print alles uit en geef dat weer door aan je opa in Zoetermeer.

PAUL

Debora

Leuke afwisseling tijdens mijn computerwerkzaamheden, het volgen van jullie reisavonturen. Klinkt allemaal supergoed!

Groeten,
Debora

Marco Kooiman

Leukleuk weer! Moeilijk om voor te stellen dat het daar zo anders is allemaal. Grappige foto's ook van het stadion en zwembad. :) Veel plezier nog ennuh Zaijian!

inge

het is goed te doen daar zo het horen;) heel veel om al die grote steden te bezoeken en zoveel te zien in korte tijd! genietse....