Reis door Azië en Oceanie

Bezoek aan de Mekong Delta en Cambodja

Beste lezers,

De laatste keer dat we een verhaal schreven op onze blog waren we nog in de grootste stad van Vietnam. Nu staan we op het punt om te vertrekken naar de hoofdstad van Thailand (Bangkok). De afgelopen dagen/weken stonden wederom bol van de belevenissen en unieke ervaringen.

Allereerst willen we hierbij een aantal mensenbedanken. Het gaat hierbij om de mensen die de reacties geplaatst hebben op onze blog en foto's, ons de laatste weken geweldig leuke prive berichten hebben gestuurd en ons op de hoogte houden van de gebeurtenissen in Nederland.Robin,Jolanda en Vincentbedankt voor de extra fotoruimte, we zullen als internet het toelaat proberen wat meer foto's te uploaden!

Woensdag 2 november hebben we genoten van onze laatste dag in HCMC door een aantal markten te bekijken en 's middags lekker te relaxen op een terras. Daar raakten we nog in gesprek met een Nederlandse vrouw die al jaren in het buitenland woont en werkt. Zij vertelde ons het nodige over haar ervaringen met onder andere Vietnam en zei bovendien aan ons te kunnen zien dat wij voor lange tijd van huis waren. We zaten er volgens haar zo relaxed bij dat het haast wel zo moest zijn! Toch leuk om te horen :)

De volgende ochtend begon onze tocht over de Mekong Delta. Iets waar we beide naar uit keken en wat uiteindelijk ook geweldig zou zijn!! Thuanh was deze 3 dagen onze gids en het dient gezegd te worden dat we ons geen betere gids hadden kunnen wensen. Hij liet ons plekken zien waar geen toerist komt en bovendien verteld hij ons alle ins en outs over het land en de bevolking. Niets was hem te veel en hij nam graag extra lang de tijd om ons bepaalde dingen echt goed te laten zien en de bijbehorende verhalten te vertellen.

De eerste stop tijdens onze reis door dit enorme deltagebied was in My Tho. We stapte in een kano en baande ons een weg tussen al het groen en alle natuurschoon door. Vervolgens werden we door een aantal locals uitgenodigd om hun huis tebezichten waarbij ons werd verteld over de rituelen van de Vietnamese bevolking. We hebben het dan over de countryside, hetgeen erg verschilt van het leven in de stad. Later op de eerste dag kregen we een traditionele Vietnamese muziekvoorstellen, konden we ons tegoed doen aan allerlei soorten lokaal fruit en maakte we wat foto's met een wurgslang (Jaja, ze worden steeds groter ;)).

Op de 'Tortoise Islands' bezochten we na de lunch een 'Coconutfarm' met heerlijke snoepjes. Via Tan Thach vervolgde we onze weg naar Ben Tre waar we een enorme pagode bezochten en uiteindelijk in de bus stapten naar Can Tho.

De overnachting die we daar hadden was een geweldige ervaring. We hadden geregeld dat we bij een Vietnamees gezin zouden overnachten. 'Wat waren wij blij dat we daarvoor gekozen hadden zeg!' Allereerst leerde ze ons hoe we Vietnamese loempia's moesten maken. De restvan de avond brachten we door met 3 Zwitsers die we daar tegen kwamen. Silvio, Roger en Sabrina vergezelden ons de rest van de avondterwijl we de traditionele 'rice wine' (happy water) dronken. Na een gezellige avond zochten we ons bed op in een briljant houten hutje aan de rivier met een veranda met 2 relaxte stoelen aan het water.

Bizar vroeg ging de volgende ochtend de wekker. Onze gids had namelijk geregeld dat we de vroege ochtendmarkt (floating market) konden bezoeken. Een drukte van belang op het water waar flink werd gehandeld en schepen vol met vers fruit ons aan alle kanten passeerden. Na het bezoek aan deze drijvende markt zagen we hoe de rice wine wordt gemaakt en liepen we over de zogenaamde 'monkey bridge'. De enige compleet houten brug (van 1 plank) die nog daadwerkelijk wordt gebruikt en niet voor toeristische doeleinden is opgezet. Die middag kochten webij 1 van de handelaren op het water overheerlijke ananas, waarna we wederom op de bus stapten. Dit keer richting Chau doc. Een en al gezelligheid in de bus waar iedereen zijn land moest vertegenwordigen door een liedje in zijn eigen taal te zingen. 'Hoofd, schouders, knie en teen' was een geweldig succes! In Long Xuyen bezochten we nog een krokodillenfarm met 15000 krokodillen en voordat we ons hotel in Chau Doc bereikten beklommen we nog de Sam Mountain. De groep was inmiddels gekrompen tot 8 man waarmee we die avond begeleid door onze gids uit eten gingen bij een lokaal restaurant.

De laatste dag van ons bezoek aan de Mekong Delta bezochten we nog een fishfarm en de Cham-village. Bizar om te zien hoe die mensen op het water wonen en werken. Simpele constructies van hout, maar o zo effectief en degelijk. De rest van de dag reisden we gezamelijk met onze Zweedse vriend Johan door naar Phnom Phen, we passeerden de grens met de boot en legden het laatste deel met 16 man en veel bagage in een 12-persoons busje. 's Avonds in het hostel ontmoette we Tia, Luuk en John waarmee we wat zijn gaan eten een gezellige avond hebben gehad.

Zondag en maandag hebben we de hoofdstad van Cambodja verder bekeken. De mensen op straat blijken hier allemaal hetzelfde stopwoordje te hebben, wat ze enigszins op kippen doet lijken (tuk-tuk, tuk-tuk). Met onze persoonlijke tuk-tuk bezochten we de eerste dag het S21-museum waar alle gruwelijkheden van de Khmer Rouge te zien waren. Gruwelijke marteltechnieken en verhalen van overlevenden maakten dat we toch wel even stil werden. Hetgeen niet minder was bij ons bezoek aan de 'Killing fields'. Veel schedels en botten die nog te zien waren en allen het resultaat waren van de gruwelijkheden uit de jaren '70.

De wandeling door de stad die middag toonde ons onder andere het treinstation, het postkantoor, het onafhankelijksmonument en resulteerde bovendien in een leuke puzzeltocht door de onlogisch genummerde straten in de stad. De stad was weer even iets anders dan we de afgelopen dagen gezien hadden. In de Delta zagen vooral primitieve woningen, mensen die leefden van hetgeen ze zelf verbouwden en vaak niet veel meer hadden dan een hutje om in te slapen en wellicht enkele dieren. In Phnom Phen was het wellicht nog altijd primitief, maar was het voorzieningenniveau logischerwijs hoger. Een duik in het zwembad aan het eind van de dag was een welkome afkoeling aangezien de temperaturen overdag al snel oplopen tot boven de 32 graden.

Maandag besloten we in de ochtenduren naar de 'Shooting range'te gaan waar we hebben geschoten met een Kalashnikov. 's Middags bezochten het Royal Palace en the Silver Pagode (de 2 highlights van de stad).

Op dinsdag 8 november vervolgden we onze weg alweer naar Siem Reap. Een 'sleeping bus' bracht ons daar in 6,5 uur. De barman van het hostel in Phnom Phen had voor ons een gratis pick-up geregeld waardoor we werden op gewacht door een tuk-tuk driver bij het busstation. Een bordje met de tekst: 'Kevin van der Linden' was toch eigenlijk best grappig. De dag werd vergezeld door een prive-chauffeur door ons benut door de bekendste tempels in Angkor te bezoeken. Angkor Wat stond jammerlijk voor een deel in de steigers, maar was zeker weer een nieuw hoogtepunt op onze reis tot nu toe. Lopend door de enorme hitte aldaar bezochten we nog een 8-tal andere tempels. Samen waren we het erover eens dat de Tomb Raider Tempel (Ta Prohm) toch wel de mooiste was. Deze was nog in bouwvallige staat en omgeven door veel groen!

Terwijl we inmiddels bekend waren met de heerlijke Khmer-keuken vertrokken we op de tweede dag vroeg naar Angkor om de zonsopgang te kunnen zien. Jammergenoeg was het behoorlijk bewolkt, maar desondanks zeker indrukwekkend. De rest van de ochtend bezochten we een groot aantal kleine tempels. Allen gelegen midden in de jungle en een stuk minder toeristisch, wat ze eigenlijk toch wel mooier maakte dan de beroemde tempels die we op de eerste dag hadden gezien. 's Middags reed onze chauffeur ons naar Phnom Krom. Deze tempel is gelegen op een berg waar we slangen en berggeiten tegen kwamen. Vooral de rit er naartoe was bijzonder. Door de hevige regenval die nacht waren de wegen deels onbegaanbaaren voor een groot deel ondergelopen. De tuk-tuk driverhad dan ook op veel punten zichtbaar moeite om alle plassen te ontwijken en zich door de modder een weg te banen naar zijn bestemming. 's Middags hebben we relaxed in een hangmat gelegen en zijn we hebben we nog een duik genomen in het zwembad van ons hostel (die zich op het dak bevond :)).

De derde dag besloten we op zelf de plaatselijke markt te bekijken en rustig nog wat te relaxen aan het zwembad. Ook bezochten we nog een massage salon waar we ons hebben laten masseren door blinde medewerkers. De zogenaamde 'seeing hands massage'. Een aparte en tegelijkertijd leuke ervaring. Een stel Duitsers die we hadden leren kennen tijdens onze trip over de Mekong Delta bleek nadat we al 3x waren tegengekomen in Phnom Phen ook nu bij ons in het hostel te zitten. Een weerzien met oude bekenden dus. 's Avonds vertrokken we met de bus naar de badplaats Sihanoukville.

Het strand viel ons niet tegen! Een wit zandstrand, een groene omgeving en een aantal prima strandtenten met gratis ligbedden. Heerlijk op ons gemak genoten van de zon onder het genot van 'een goudgele vriend met een witte schuimkraag'. Die avond kwamen we Tia weer tegen, dronken we gezellig nog wat en verzilverden we al onze verzamelde flyers voor gratis drankjes.

Ook gisteren zijn we naar het strand gegaan. De zon liet zich echter niet zien en 's middags viel er zelfs de nodige regen. Ontspannen hebben dus maar een boek gelezen in een strandtent voordat we 's avonds wederom de bus zouden nemen richting Phnom Phen. Overigens een busrit waarbij de airco op vriesstand stond, de automatische deur zelf met hulp lastig open en dicht te krijgen was en we ons met een aantal Nederlandse vrijwilligers krom hebben gelachen om de beperkte kennis van de Engelse taal van de bestuurder.

Al met al was Sihanoukville een welkom rustpunt op onze tour door Cambodja. Een badplaats met veel duikmogelijkheden, een rustig strand en genoeg plek om lekker te eten en een drankje te doen. In Thailand zullen wevast nog wel zo'n plek vinden.

Uiteraard zijn we de afgelopen dagen onze opdrachten niet vergeten. In HCMC zijn we de supermarkt in geweest om te shoppen met onze Bas-tas. De tweede opdracht in HCMC was een stuk lastiger. Een foto maken van een bezienswaardigheid die zich eigenlijk in Noord-Vietnam bevind is namelijk nogal moeilijk (Volgende keer wat beter uitzoeken jongens :p). In Phnom Phen hebben we zoals hierboven al omschreven de 'Killing fields' bezocht, we zijn naar de 'Shooting Range' geweest en hebben een 'Seeing hands massage' ondergaan. We gaan vanavond bekijken welke opdrachten ons in Bangkok staan te wachten.

Overigens kunnen we de mensen die ons verontruste mailtjes hebben gestuurd gerust stellen. We hebben inmiddels de nodige mensen gesproken die de afgelopen week in Bangkok zijn geweest en het centrum is prima begaanbaar. Geen problemen met overstromingen dus!!

Groeten vanuit Cambodja!

Sybke

Hoi,

Wat een lekker lang verhaal weer! Maar jullie hebben ook veel meegemaakt en dus veel te vertellen. Hoofd schouders knie en teen? LOL! Toch wel de bijbehorende gebaren erbij gemaakt hè. Veel plezier in Thailand.
Groet
Sybke

Arco

Wat een belevenis. De tijd vliegt en jullie zijn daar heerlijk aan het genieten.
De lokale bevolking is volgens mij zeer blij met jullie en je doet veel bijzondere dingen. Gaan jullie niet te snel? Nu al naar Bangkok. Denk aan de tips die ik gaf:)

Veel
Plezier de komende weken en tot de volgende update!

Erica

Heerlijk wakker worden, je kijkt op de pc en een geweldig verhaal. Jullie hebben zoveel gezien en meegemaakt. Ik ben jaloers!! Prachtige foto's, maar wat zit er toch voor een vaag figuur op dat bankje in jullie houten hut tijdens de homestay, haha.Veel plezier in Bangkok. xxx

Daan

Hoi Kevin & Bob

Het is leuk om een rustige luie zondag te beginnen met een verslag van jullie belevenissen. Erg leuk met veel foto's. Goed om te lezen dat jullie zo relaxed zijn, dat zie ik ook steeds in de verhalen, foto's, mailtjes en de skype gesprekken. Ik ben eigenlijk wel een beetje benieuwd naar een foto met een kraanvogeltje op een bijzondere plaats. Groetjes Daan

Janick

Daan heeft gelijk. heerlijk je zondag zo te beginnen. Daarnaast ook heel vervelend aangezien jullie abnormaal veel te gekke dingen doen en het hier best wel saai is:P haha. Ja een andere vriend van me is ook net geland in Bangkok zonder problemen. Moet er alleen nog beetje stinken op straat door overgelopen riolen. Maargoed, niks vergeleken met India natuurlijk;) haha Hey have fun!

Arie en Sonja de Bode

Kevin,
Wat een leuk verhaal. Al die culturen zien en beleven. Je maakt van alles mee. Ontmoet veel mensen en ook veel andere trekkers. Hoewel we er nooit geweest zijn laat je ons dit wel mee beleven. Lijkt ons heel mooi. Waren we maar 25 jaar jonger. Blij om te lezen dat je het geweldig naar de zin hebt. We blijven je volgen.

Martin

Opnieuw een mooi verhaal mannen ;) tempo zit er lekker in. Idd wat Janick zegt :P have fun (gaat wel lukken)!

Diny en Jef

We hebben net zo veel genoten van de foto's als je verhaal.Zou het best allemaal zelf willen beleven.We kijken nu al uit naar de volgende.

Trees wempe

Hoi Bob en Kevin,
Met enorm veel plezier lezen we jullie verslag.
Het wonderlijkste lijkt me de enorme hoeveelheid nieuwe ervaringen in hoog tempo.
Maar jullie relaxen ook regelmatig en dat valt zelfs op bij anderen dus.
Hoofd, schouders knie en teen is natuurlijk geweldig met zoveel anderstaligen. Ik weet ook nog wel een liedje, het gaat over een potje met vet ik kan de tekst onmogelijk doormailen want het is een heel lang lied.
De drijvende markt lijkt me heel gaaf en op de slangen na alle andere verhalen ook!
We blijven jullie volgen!
Groet ook van Paul,
Tres

Moniek

Dat de groep waarmee jullie uiteindelijk in Chau Doc aankwamen zo geslonken was, had toch hopelijk nix met het bezoek aan de krokodillenfarm te maken? ;-)
Mooie verhalen weer!
groetjes, Moniek

Anthonie

Mooi verhaal weer! Leuk om zelfs m'n oude woonplaats long xuyen te horen. De weg tussen can tho en chau doc is de gevaarlijkste van heel zuid vietnam, maar jullie hebben het gelukkig overleefd! Geniet van Thailand!

ton zwager

de meeste mensen hebben het gras voor mijn voeten weggemaaid met de opmerkingen. ik geniet ervan alleen al met de gedachte van een unieke tocht.

ton

inge

wat een super leuke en grappig verhalen, vooral het hoofd, schouders, knie en teen haha. leuk om zoveel verschillende local's te spreken en heel veel plezier in thailand (het is echt prachtig, voor het noorden!).
groetjes.

DJ

Heren, jullie hebben weer een hoop meegemaakt. Ben ook zo benieuwd naar foto's. Zet er anders een keer meer foto's op, en dan een wat kleiner verhaal, als t lukt. ;)
Die mekong delta lijkt me ook echt super mooi, en al die tempels natuurlijk ook. Have Fun nog!!

plonie

Weer zo'n prettig lezend verhaal. Wat een belevenissen. Worden jullie niet overdonderd en doodmoe van alle indrukken?
De Westere wereld zal wel heel ver weg zijn voor jullie gevoel lijkt me. Geniet van het vervolg, we zien uit naar de volgende berichten!