Reis door Azië en Oceanie

Bangkok, Koh Tao en Koh Phangan genieten op zn Thais

Sawa dee,

Het was al weer even geleden dat we iets van ons hebben laten horen, maar nu is het dan weer zover. Een nieuwe blog met nieuwe belevenissen. Na ons vorige verhaal zijn we vertrokken naar Thailand. Onze vlucht naar Bangkok was uitstekend en we waren er nog voordat we het zelf door hadden. De taxi bracht ons binnen no-time in het centrum van de hoofdstad waar we na wat rondvragen en kijken een hostel regelden. Een drankje en wat te etenop 'Khoa San Road' waren die avond onze eerste kennismaking met de stad.

De volgende ochtend waren we beide al vroeg wakker. In de kamer waar we sliepen was de temperatuur inmiddels namelijk flink opgelopen en het ontbreken van een raam maakte het niet koeler... Dit deed ons danook besluiten om een nieuw hostel te zoeken, de rest van ons verblijf in Bangkokhebben we vervolgens een stuk beter geslapen.

De eerstedag inBangkok hebben we de highlights van de stad bekeken. Het Royal Palace was daarvan de voornaamste.Het was misschien wat kitsch, maar het bezichtigen zeker waard, ookal moesten we met de nog altijd tropische temperaturen een langebroek aan. Verder waren de grote Buddha en de Flower Market noemenswaardige tussenstops op onze eerste dag. 's Avonds besloten we nog een biertje te drinken in het backpackersgebied waarbij we in gesprek raakte met Alex en Emma uit Australie. Alex was jarig, wat het erg gezelig maakte. De hele avond hebben we vervolgens gezellig zitten praten over Chiang Mai waar zij net vandaan kwamen en over Cambodja waarover wij de nodige tips konden geven.

De volgende dag hadden we bedacht dat het leuk zou zijn om een boottocht over de rivier te maken. Dit ging vanwege de overstromingen ten Noorden van Bangkok echter niet lukken. Het waterpeil was zodanig hoog dat de boottochten allemaal waren gecancelled. De dag toen maar besteed door met de tuk-tuk naar het winkelgebied te gaan. We hebben onze ogen uitgekeken in een exclusief winkelcentrum van 6verdiepingen. Heel apart om te zien dat op de tweede etage auto's werden verkocht en er andere verdiepingen waren gereserveerd voor kleding, eletronica en restaurants. Op de terugweg hadden we bedacht dat het leuk zou zijn om het Nationale stadion van Bangkok te bekijken, aangezien dat op onze route lag. Dit werd nog veel leuker dan we hadden verwacht. Het Thaise nationale voetbalelftal speelde namelijk toevallig 2 uur later een WK-kwalificatieduel voor het WK2014 tegen Australie. We besloten kaartjes te kopen en hebben ons verwonderd over het fanatisme van de Thaise supporters. Er werd geschreeuwd, geklapt en gejuichd om alles. Bovendien was iedereennog altijd even vrolijk toen de wedstrijd in 0-1 eindigde (doelpunt Hollman).

De laatste 2 dagen in Bangkok hebben we erg rustig aan gedaan. China town was voor ons niet erg bijzonder, misschien kwam dit wel omdat we al in China zijn geweest. Verder ging Bob nog naar de kapper, waarna hij gelijk 3 jaar jonger leek en boekte we onze trip naar Koh Tao. (Aangezien onze beoogde bestemmingen in hetNoorden niet of moeilijk bereikbaar waren, besloten we te gaan eilandhoppen in het Zuiden).Dave ( de man die ons hielp aan onze tickets voor de duiktrip naar Koh Tao), had veel mooie verhalen te vertellen waarop we de laatste avond ook met hem uit eten zijn geweest.

In Bangkok hebben we buiten het feit dat naar het Noorden van Thailand reizen erg lastig was en de boottochten waren gecancelled zelf geen last gehad van de overstroming. Wel hebben we de nodige voorzorgsmaatregelen gezien. Overal in de stad lagen veel zandzakken en de meeste winkeliers hadden voor hun winkel een betonnen muurtje opgetrokken zodat het water de winkel niet in zou kunnen komen. Verder vertrokken er elke dag vanuit de hoofdstad noodtroepen naar het getroffen gebied. We hebben dan ook de nodige militaire voertuigen in Noordelijke richting zien vertrekken.

De reis naar Koh Tao verliep via Chumphon. De nachtbus bracht ons in dit kleine vissersplaatsje, waarvandaan we vervolgens aan het begin van de middag met de catamaran vertrokken richting het eiland. Geen ideale reis, maar het uitzicht en de locatie maakte veel goed! Koh Tao is ook een ultieme vakantiebestemming. We werden opgepikt door een pick-up van de duikschool en kregen smiddags met onze hele klas (wij en 2 Belgen) nog een introductie alvorens we ons die avond konden wagen aan de barbeque op het prachtige strand. Voor het eerst tijdens ons verblijf in Thailand kreeg Kevin daadwerkelijk wat hij bestelde. In de voorgaande dagen gebeurde het namelijk minimaal 1x per dag dat de eerste 2 dingen die hij koos inmiddels niet meer voorradig waren. Gelukkig is het eten hier prima, dus ook in dat geval blijft er nog wel wat lekkers over om te kiezen! :)

Afgelopen zaterdag begonnen we dan uiteindelijk aan onze PADI-course. We gingen leren duiken!!! :) Samen met onze Belgische vrienden Dieter en Liesbeth vormde een Nederlandstalige klas met een Australische duikinstructeur (James), die werd geassisteerd door onze Colombiaanse, altijd vrolijke,vriend Juan. In 4 dagen hebben we op ons gemakje kennis gemaakt met de onderwaterwereld. Eerst uiteraard wat oefeningen in het zwembad en vervolgens een 5-tal duiken in zee, met een maximale diepte van 18 meter. Tussentijds brachten we een aantal uurtjes door in het klaslokaal voor de benodigde theorie. We vonden het allebei super!!! Tijdens de duiken hebben we een grote variatie aan vissen gezien en zelfs een zeekomkommer vastgehouden. We vonden nog een petje op de zeebodem, maar miste helaas wel de Whale Shark en de Zeeschildpad die op onze duiken zomaar gespot hadden kunnen worden, als we net even verderophadden gezwommen. Halverwege ons verblijf bij de duikschool werd onze klas aangevuld met Victoria (uit Oostenrijk), die als vanzelf in de groep werd opgenomen. 's Avonds hebben we gezamelijk steeds wat gegeten in een van de restaurantjes aan zee en op de momenten dat we even geen verplichtingen hadden konden we ons ook prima vermaken op de heerlijke stranden, tussen de palmbomen of onder het genot van een drankje genietend van het geweldige uitzicht. We hebben afgelopen dinsdag onze laatste duik voor onze PADI gedaan en tevens smiddags onder het genot van een lunch en met onderling overleg het theorie examen afgelegd (dat moeten ze in Delft ook maar invoeren). Een geweldige gezellige tijd met de mensen van de duikschool, maar ook onderling!

De volgende dag zijn we 's ochtends vertrokken naar het volgende eiland (Koh Phangan). De ruige zee maakte dat de boottocht behoorlijk heftig was. Na aankomst gingen we met de taxi naar ons resort waar we een prima bungalow hebben met een hangmat op de veranda zo'n 150 meter van het strand. Het gehuchtje waar we nu zitten geeft nog maar eens aan dat het hier echt laagseizoen is. Op Koh Tao waren verhoudingsgewijs al weinig mensen, maar hier zijn we regelmatig de enige in het restaurant.

Gisteren hebben we 2 scooters gehuurd waarna we op eigen gelegenheid het eiland zijn gaan verkennen (rijdend aan de linkerkant van de weg). Op onze tocht over het eiland kwamen we olifanten tegen die we gevoerd hebben, passeerden we een visserdorpje, aten we homemade ijsjes en beklommen we een mooie waterval. Ook waagde we een klim naar een hooggelegen uitkijkpunt, wat de moeite zeker waard was! Later reden we nog een stukje offroad, zagen we nog een aap achterin een pick-up en het toeristische plaatjes Haad Rin en daarmee het zuidelijkste puntje van het eiland. Op de terugweg aten we op de nachtmarkt van Thongsala voordat we terugkeerde bij onze bungalow.Rijden zonder rijbewijs is hier overigens geen enkel probleem. Voor Bob was het zichtbaar wel even wennen, maar het ging uitstekend. Aan het eind van een geweldige dag hebben we bij een restaurant nog 2 winterpenen weten te regelen, zodat we ook hier onze schoen in ieder geval hebben kunnen zetten ;)

Voor wat betreft de opdrachtenzijn we in Bangkok druk bezig geweest. Het uitspreken van de oorspronkelijk naam van de stad was een behoorlijke opgave, maar is tochgelukt. Vooropdracht 8b zijn we nog op zoek naar een benodigd bestandsdeel en de bonusopdracht hebben we overgeslagen.

Tot slot nog een speciaal bedankje voor Arie en Sonja die ons extra fotoruimte hebben gegeven. We kunnen ons inmiddels helemaal uitleven voor wat betreft het plaatsen van foto's! :)

Groeten uit Thailand!!

P.S. We hebben voor de mensen die thuis meespelen ook een kijkersvraag. Deze heeft betrekking op een foto die we hebben geplaatst. De vraag is wat Bob op de foto aan het doen is en vooral waarom?

adriana deckers

Hey jongens!!

Heb jullie verhaal weer aandachtig gelezen..wat een geweldig avontuur maken jullie mee.Geniet van de volgende bestemmingen ben benieuwd naar de rest van jullie verhalen!!

Groetjes Adriana

Moniek

Wow! Wat een contrasten weer: van hypermodern winkelcentrum tot een laagje water in de straten..... En dat alles al lopende, per taxi, scooter, auto en zwemmend. En mijn antwoord op de kijkersvraag: Bob doet natuurlijk een haarnetje op om zijn kapsel goed te houden als hij gaat slapen! PS: ik wil graag het adres van die kapper, wil er ook graag een paar jaartjes van af laten knippen! ;-)

Arco

Kijk dit is een verhaal naar mijn hart, heerlijk duiken.
al een favo vis opgedoken.
Winkelcentra in bangkok zijn echt cool.

Veel succes de komende tijd en blijf duiken he;)

Groeten ook aan Bob

Gaitrie Louwsma

Wat ontzettend leuk om jullie avonturen te lezen! Niels heeft sinds een paar weken zijn duikbrevet gehaald en is ook nu aangestoken door het duikvirus..veel plezier daar ben benieuwd naar jullie volgende verhalen..geniet! En mooie foto's! Groetjes van je buurvrouw

Sybke

Fijn om weer een lekker lang verslag te lezen. Ik heb ook erg genoten van de foto 's. Heeft Sinterklaas jullie schoenen nog gevuld? Wat leuk voor Kevin dat het Australisch elftal speciaal voor hem in de kleuren van ADO speelde!

erica

Gefeliciteerd beide met het behalen van jullie PADI!!! Geweldig dat duiken en dan maar niet te spreken over olifanten en apen die je ziet. Leuk verhaal. En...... wat Bob aan het doen is is duidelijk, hij hangt z'n klamboe op en tegen muggen is te logisch dus laat ik eens iets geks zeggen ... tegen spinnen!!

Debora Goedewaagen

Leuke verhalen weer, met extra interesse gelezen. Over 2 maanden ben ik daar ook, in een hopelijk wat droger en bereisbaarder land. Veel plezier!

Jaco

Een kievit onder water!! Dat is vast voor het eerst ;)! Mooi dat jullie het zo naar je zin hebben... Enjoy

Joop

Nou ,nou wat een avonturiers zeg. Weer een heerlijk leesbaar verslag van de ervaringen en belevenissen, niet alleen op het land maar zelfs onder water ( proficiat met behalen van certicicaat) Blijkt duidelijk dat jullie enorm naar je zin hebben. Geniet er van en kijk al uit naar volgende (succes)verhaal.

Hamster en Mirjam

Hey Kiev,

Klinkt allemaal helemaal super, we zijn jaloers hier in het veel te koude Nederlands. Geniet ervan!

Groetjes Hamster en Mirjam

rob en judith

echt geweldig om jullie verhalen te lezen!!!geniet ervan!!

anja en bert

hoi hoi
ik heb vandaag weer genoten van jullie verhalen,lees regelmatig,
vanmiddag reunie dus even bijblijven als we bij je ouders de verhalen horen.blijf gezellig schrijven
fantastische foto schoen met wortel

Danielle

Wat een fantastische en interessant verhaal weer.
Ben zeker benieuwd wat jullie in je schoentjes zullen vinden ;)
Super dat jullie je PADI hebben gehaald, jullie zullen vast nog vele mooie duiken gaan maken.
Gr. Daantje

Jan en merrl

Wauw wauw wauw,wat gaaf wat jullie daar allemaal meemaken! En wat een gave foto's!!
Geniet ervan!!

Alex De Jong [KuiperCompagnons]

Zeer interessant allemaal, mooie locaties, adembenemende ervaringen en op een leuke manier verteld, complimenten jongens. Al die saaie rakkers hier in Rotterdam zitten op het puntje van hun stoel....... [die beleven normaliter niet zoveel]. Beijing, Shanghai wat een geweldige steden. En wat een geweldige contrasten en belevingen moeten jullie ervaren tussen het beton hier en het verwilderde tempelcomplexen in de jungle elders.

By the way, je club doet het goed Kevin, kun je het een beetje volgen daar? Kijk dan gelijk even wat NAC aan het doen is hahaha. Enfin, geniet van de trip en ik hoop dat jullie nog veel inspiratie en amusement mogen beleven.

Groet
Alex