Reis door Azië en Oceanie

Zon, zee en Zuid-Thailand

Sawa dee,

Na ongeveer 2 weken is het duidelijk weer tijd voor een blog, want we hebben weer de nodige mooie dingen beleefd waar we jullie graag over vertellen!

Na het schrijven van de vorige blog zijn we nog 1 dag op Koh Phangan gebleven. Die dag hebben we benut om een tocht te maken op de rug van een olifant. Dit was erg vet om mee te maken, het zitten op zijn rug of nek was niet altijd even comfortabel, maar het was het zeker waard! Door beekjes, over heuveltjes en als klap op de vuurpijl natuurlijk nog even onder de douche.

Na deze tocht is Kevin nog gaan boogschieten, voor Bob lukte dat niet vanwege het wondje op zijn voet dat hij de vorige dag had opgelopen bij het vallenmet zijn scooter. Hetgeen 's avonds overigens nog wat vervelende gevolgen had aangezien er een vergoeding moest worden betaald voor de schade aan de scooter.

Op zondag zijn we naar Koh Samui vertrokken met de boot. Een taxi bracht ons na wat omzwervingen bij ons resort, dat bleek te worden gerund door twee Nederlanders. Het was op dit eiland flink rustig, wat de eigenaren de gelegenheid gaf om ons een kamerupdate te geven en ons onder te brengen in eenbungalowdie eigenlijk8x zo duur was (dat kan vervelender).

De komende 3 dagen op Koh Samui hebben we gebruikt om helemaal uit te rusten en ons op te laden voor de komende reizen. Dit betekende dus een aantal dagen lekker aan het strand liggen en genieten van de Thaise zon. In de avonduren zijn we er nog op uit gegaan voor een dr. Fish massage en is Kevin nog naar de kapper geweest. De dr. Fish massage was behoorlijk apart en Bob vond het maar flink kietelen, wederom een unieke ervaring.

Op dinsdag waren we naar ons eigen oordeel wel weer aardig uitgerust en hebben we onze weg dus maar vervolgd richting Khao Sok National Park. De ochtend en middag brachten we door in verschillende mini-busjes en op de ferry en aan het eind van de middag arriveerde we met de taxi bij de door ons gereserveerde boomhut. Wat een fantastische locatie was dat zeg!! 3 Trappen op om in de boomhut te komen die 5 meter van een beekje verwijderd was met aan de overkant een rotspartij, dit alles in en tussen de bomen van het tropische regenwoud. Onze buren op de rots was de familie aap en ons huisdier op de veranda was een kikker. De open badkamer maakte dat het douchen eigenlijk midden in de natuur plaatsvond en zo ervaarden we ook het slapen met alle oerwoudgeluiden om ons heen. Voor het echter zover was zijn we die avond onder begeleiding van een gids nog een avondwandeling gaan maken in het nationale park. Daarbij zagen we ondermeer apen, een uil, verschillende giftige slangen, sprinkhanen, mieren, spinnen (waaronder ook een tarantula) en een kameleon. Takki en tokki hebben hier trouwens familie want de wandelende tak hebben we ook gezien.

De volgende dag hebben wede hele dag in het park doorgebracht. Een wandeling van zo'n 8 uur over begaanbare, maar ook haast onbegaanbare paden van zo'n 20 centimeter breed. We genoten van de wonderschone natuur en hebben ook op deze dag weer veel dieren mogenbewonderen. Naast de voetsporen van een tijger waren de twee varanen daarvande bijzonderste. We namen nog een frisse duik in het water, zagen verschillende watervallen, kregen van onze gids eenzelfgemaakt hoedje vanbladeren en aten een maaltijd dieter plekken werd klaargemaakt. Zelfsbord, beker en bestek werden ter plaatsen van bamboe gemaakt. Erg gaaf! Bovendien kunnen weaan het eind van deze trip toch wel stellen dat we ons hebben gespecialiseerd in het klimmen over boomstronken, het balanceren over zeer smalle paden en het verwijderen vanbloedzuigers.

Na ons bezoek aan dit geweldige nationale park was onzevolgende bestemming Koh Phi Phi. De reis daar naartoe verliep via Krabi en ging sneller dan verwacht. Koh Phi Phiheeft bijzonder mooie stranden, maar is erg klein entoch vooral gericht op feestende jeugd. Na aankomst hebben we het eiland dan ook binnen een half uur verkend en op weg naar wat teeten kwamen we prompt John en Luuk weer tegen die we in Phnom Phen al hadden ontmoet. Uiteindelijk zijn we gezamenlijk wat gaan eten. Inmiddels hadden we via hun aleen behoorlijk aantal andere jongerenontmoetwaarmee we de komende dagenzouden optrekken. De rest van de avond liet ons zien dat ertoch echt behoorlijk gekke mensen op de wereld rondlopen. Een Engelsman had kennelijk's middags gezegd dat hij 's avonds de gekst mogelijke tattoo wilde laten zetten. Zo gezegd, zo gedaan! Uiteindelijk liep hij enkele urenlater rond met een tattoo op zijn borst van een dansende banaan met eenNederlandse vlag in zijn hand.

Op aanraden van de grote groep die we de dag ervoor hadden ontmoet zijn we de volgende dag verhuisd naar guesthouse 'the Rock', een gigantische bende in een kamer met 17 bedden, maar wel erg gezellig (voor 2 nachten).Na onze spullen daarte hebben gebracht en met watNederlanders en Engelsen te hebben gegeten is Kevin naar de dokter gegaan. Aangezien hij 's ochtends wakker werd met een flinke ontsteking op zijn hiel wasdat toch wel even nodig. De dokter heeft hetprima verzorgd en doordat hij watervaste pleisters en verband om de enkel wikkelde mocht hij er zelfs alles mee.Inmiddels is dit overigensweer helemaal in orde! 's Avondshebben we gegeten bij een tentje waarvan de kat in de koelkastverbleef en zijn we noggaan stappen. De volgende dag was alweer onze laatste dag op ditPhi Phi. We besloten daarom met 5 man om een boottochtje te boekenrondom het eiland.We zagen op die triponder andere apen,ongelofelijk helder water waarin wegingen snorkelen en bovendien namen we een duik in het water bij Maya bay.

Op maandag hebben we de oversteek gemaakt naar Koh Lanta (het eiland waar we ons nu ook nog bevinden). We ontmoette daar Anna die de eerste dagen ook bij ons in het hostel verbleef en samen met nog 2 stelletjes de Nederlandse inbreng hierverzorgde. Aangezien op 5 december zowel sinterklaas als de Thaise koning jarig zijn was er 's avonds vuurwerk. Wij werden ook nog verwend door sinterklaas en vonden een overgroot deel van de dingen die we op ons lijstje hadden gezet bij de openhaard (althans hier komt sinterklaas via deairconditioning:)). Zelf speelden we ook nog voor zwarte piet door voor Anna haar deur een schoen neer te zetten met chocolade muntjes en hard op de deur te kloppen, een geslaagde stunt! Gisteren zijn we op de scooter het eiland gaan verkennen en bracht ons tot de conclusie dat dit eiland eigenlijk niet zo heel boeiend is. Verder dan een leuk oud dorpje en een verkoelend ritje door de bergen kwamen we namelijk niet. Vandaag was dan ook het hoogtepunt van Koh Lanta. We gingen namelijk naar andere eilanden. Het was bijzonder lekker weer. Ideaal om er dus met de longtailboot op uit te gaan en een viertal eilanden te bezoeken. We hebben heerlijk gesnorkeld en gezwommen, gelunched op een nagenoeg wit zandstrand en hebben zojuist voor het laatst Thaise'padthai'gegeten.Dehoeveelheid spectaculaire vissen die we inmiddels gezien hebben loopt mede vanwege onze snorkel trips overigens hard op!

Morgen vertrekken we namelijk richting Maleisie (Penang). We zijn benieuwd wat ons daar allemaal weer voor mooie dingen staan te wachten!

Groeten vanaf Koh Lanta!

Antwoord kijkersvraag: We hebben ons krom gelachen om de leuke maar vooral ook verkeerde antwoorden op de kijkersvraag uit onze vorige blog. Helaas hebben we ook moeten constateren dat er geen winnaar uit naar voren is gekomen. Misschien dat we volgende keer beter met een orginaliteitsprijs kunnen werken ;)

Het juiste antwoord: Op onze kamer in Bangkok was kennelijk ook de familie kakkerlak aanwezig. Aangezien deze exemplaren een omvang hadden van ruim 8 a 9 centimeter en deze zelfs over onze bedden renden besloten we dat het wellicht handig zou zijn omde klamboe op te hangen. Dat is dan ook wat Bob op de foto doet.

Jasper

Hoi Kevin en Bob,

Wat een leuk verslag weer!
Erg leuk om op de hoogte te blijven ;)

Toch leuk dat de koning van Thailand op dezelfde dag jarig is als Sinterklaas (achteraf gezien wist ik het al n.a.v. de afscheidsquiz op het trefpunt ;p)

Heel veel plezier in ieder geval!

Groeten Jasper

Sybke

dr. Fish massage? klinkt niet lekker!
Wel weer een lekker lang verslag jongens. Weer met plezier gelezen.

Anne van B

Hoi Kevin,
Ik had het kunnen weten hè, familie kakkerlak. Dat is overigens wel weer het enige nadeel dat ik kan bedenken aan Thailand! Twee nachten doorgehaald + felle lichten aan omdat ik zo bang was dat ze mij zouden bespringen.
Geweldig dat jullie ook naar KS National Park zijn geweest.. vond ik misschien wel het meest indrukwekkend.
Geniet ervan in Maleisië, heel tof dat je nu al zoveel landen gezien hebt!

Groetjes,
Anne

Joop

Wat een ervaringen en belevenissen weer. Heel leuk om te lezen ( ondanks dat ik al e.e.a wist) hoe jullie genieten en je vermaken. Veel plezier in Maleisie.

Erica

Heel leuk verhaal. Ik zou geen oog dicht doen in zo'n boomhut. Van het douchen maken jullie wel een feest, met een olifant en dan weer midden in de natuur. Geweldig allemaal. Jammer dat niemand het raadsel opgelost had. Ik had aan alles gedacht, maar nooit aan een kakkerlak en dan van wel 8 á 9 cm. Veel plezier in Maleisië!!

Emma

Super leuk verhaal met bijpassende foto's! Heel veel plezier in Maleisië
xxx

Emie

Met plezier gelezen! Dr Fish massage wil dat zeggen dat visjes aan je voeten knabbelen en zo dode huidcellen wegnemen? Leuk om met jullie mee te genieten en veel plezier met het vervolgen van deze droomreis, groet van A3 en Emie

DJ

Hey Bob en kevin, Het leest weer heerlijk weg jullie verhaal, en wat maken jullie een hoop mee zeg :D. echt cool. Gaaf om al die verschillende soorten dieren te zien. Je kan zo je eigen dierentuin beginnen. dalijk komen de koala's, kangoeroe's en dingo's er ook nog bij. groeten en tot snel weer. Mooie foto's ook trouwens.

Tamara

Kat in de koelkast? Levend of op brood ;)
Wat een verhalen weer jongens, ik geniet! Het is bijna of we er bij zijn :)
knuffel!

Debora

Bedankt weer voor het kleurrijke reisverslag. Goed om te lezen over dingen die ik wel (natuurpark) en juist niet (kakkerlakken en feesteiland) hoop tegen te komen op mijn toekomstige trip. Veel plezier op je volgende bestemming!

Paul Koster

Hoi Bob,

gefeliciteerd met je vader z'n verjaardag! Vanavond ga ik naar hem toe. Vanmorgen ben ik met de tram naar Delft gegaan, want er was een seinstoring bij de N.S. Je ziet, veel dingen blijven hetzelfde in Nederland.

Arco

Wat een verhaal weer, ik zat er toch akelig dichtbij met mn gok.
Geniet van maleisie en al het natuurschoon.
Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Heerlijk bezig mannen!

Madelon

Wat een leuk verhaal weer :)
Op naar de volgende ;)
Veel plezier in Maleisië!

xxx

Jan en Merel

Hey kiev,
Wat een super leuk verslag weer!!!
Dat nationale park lijkt me echt super gaaf!!

Geniet ervan en ben erg benieuwd naar jullie volgende verslag!!
Xx

Jef en Diny

Super,wat jullie allemaal beleven.We genieten van jullie verhalen.Veel plezier

plonie

Weer een leuk verslag van wat jullie zoal mee maken. En dat is veel. Wat ik nog wilde vragen;...... hebben jullie het wel naar je zin?

Paul Koster

Ik ben bezig met het versturen van kerst/nieuwjaarskaarten - hebben jullie een adres waar je binnenkort enige tijd blijft? En, tweede vraag: kan ik daar een kerst/nieuwjaarskaart (met tram in de sneeuw) naar toe sturen?

Veel groeten!
PAUL