Reis door Azië en Oceanie

Maleisie en back to basic in de jungle

Beste lezers,

Inmiddels bevinden wij ons alweer anderhalve week in Maleisie. Een andere cultuur, andere mensen en ook geheel andere bezienswaardigheden. We hebben voorlopig even de mooie stranden met palmbomen en het liggen op het strand vaarwel gezegd om ons te verdiepen in de binnenlanden van dit islamitische land.

9 December zijn we met de bus vanaf Koh Lanta vertrokken. Een bustocht die ons een hele dag zou kosten, maar waarbij we wel gelijk de grens passeerden. Onderweg moesten we twee keer overstappen, waarbij een van de stops ons een ideale gelegenheid gaf om een lunch te scoren. De vriendelijke mensen gaven ons nog wat water en fruit mee voor onderweg, iets dat goed van pas kwam aangezien de tocht langer duurde dan gepland. Onweer en regen verwelkomde ons in Maleisie.
Uiteindelijk 's avonds ons hostel gevonden en op straat kort kennis gemaakt met de smakelijke eetgewoontes van de mensen hier.
De volgende dag hebben we Georgetown bezocht. Het kleine centrum van de stad stond vooral vol met gebedshuizen van alle mogelijke religies. Het hoogtepunt van de stad was echter Fort Cornwallis. Een fort dat ons insziens niet zo heel bijzonder was, maar de Nederlandse VOC kannonen maakte het een stuk interessanter. Het bijzonderste bleken we uiteindelijk voor het laatst bewaard te hebben. Bij het bekijken van een moskee werden we namelijk, zonder dat dit onze intentie was, ineens rondgeleid en kregen we zelfs een koran in onze handen gedrukt. Nadat een vriendelijke vriend ons eerst had geprobeerd te overtuigen van het islamitische geloof.

Inmiddels hadden we in ons hostel een Chinees (Yan, hetgeen door ons al snel werd omgedoopt tot Jan) leren kennen die van plan was precies dezelfde route door Maleisie af te leggen en vanuit Kuala Lumpur vervolgens voor zijn stage naar Korea te vliegen. We besloten dan ook met z'n 3en de volgende ochtend te vertrekken richting de Cameron Highlands. Een busrit richting de bergen waarbij S-bochten zeker geen uitzondering waren en prachtige panorama's de rit verfraaide. 's Avonds speelden we gezamenlijk nog wat spelltjes kaart en haalde we de lange broeken en de vesten onderuit de tas. 16 Graden is tenslotte echt bizar koud... Vorige week maandag was het dan tijd geworden om een wandeling te gaan maken door deze fascinerende hooglanden. Een drietal routes werd door ons vakkundig achter elkaar geplakt en vormde zo een mooie wandeling van ongeveer 6 kilometer door de bergen. Na onze wandeling besloten we alle plantages van het gebied ook te bezoeken. Geen slecht idee, want de verse aardbeiensapjes waren overheerlijk en ondanks dat het niet echt vernieuwend was waren de fruit, bloemen en theeplantages toch ook best grappig. We waren net optijd terug in het hostel voor de dagelijkse regenbui van 5 uur en wisten ons in de avonduren wederom goed te vermaken met het Chinese kaartspelletje dat ons een dag eerder was geleerd.

Dinsdag reisden we af naar de jungle van Taman Negara. Iets waar we al veel over gehoord hadden en waar we ook wel erg benieuwd naar waren. De busrit verliep soepel en na een tussenstop van 2 uur sprongen we in de boot voor een boottocht van 2,5 uur naar een dorpje aan de rand van het nationale park. De eerste indruk was al geweldig, tijdens de lunch hadden we namelijk al een leguaan gespot en vanuit de boot konden we waterbuffels zien. De volgende dag zouden we dan vervolgens echt de jungle in gaan. Niet met een gids of met een reisleider o.i.d., maar gewoon met zn 3en. 's Ochtends betijds opgestaan en inkopen gedaan bij de supermarkt. De tocht die we zouden gaan maken was namelijk niets meer en niets minder dan: 'Back to basic'. Na het inkopen van voldoende voedsel en water en het huren van een matrasje kon de wandeling beginnen. Over brede en smalle paden, maar ook over boomstronken en stenen kwamen we bij de 'Canopy walk' (een touwbrug die in de boomtoppen hangt en zodoende op een hoogte van ongeveer 50 meter een prachtig uitzicht geeft over de directe omgeving). De klim naar Bukit Teresek leverde ons daarna een sprookjesachtig uitzicht op over het park, wat de klim zeker waard was. Nog enkele uren verder arriveerden we bij het hutje, of beter gezegd de verzamelig planken, waar we zouden overnachten. Voor het avondeten werd een vuurtje gemaakt en de uiteraard werd de klamboe opgehangen. Het was een flinke tocht geweest en voldaan konden we dan ook gaan slapen, terwijl de dieren in het woud rustig verder gingen met herrie maken.
De volgende ochtend spotte Kevin een aapje op de verranda en zag hij bovendien rondom de overnachtingsplek nog tal van andere dieren. Bob en Yan werden later wakker en miste dit jammer genoeg. Na een meegebracht ontbijt begonnen we vervolgens aan een tocht van ongeveer 7 uur terug naar de rivier, waar we opgehaald zouden worden door een boot. Deze 11 kilometer kruisten we niet alleen modderige paden en kleine stroompjes, maar staken we ook een snelstromende rivier over. Bob verloor daar nog even zijn schoen, maar deze kon hij gelukkig weer snel te pakken krijgen. Al met al waren we best vermoeid toen we aan het eind van de middag bij de boot aankwamen. De grote verzameling bijzondere vogels die we echter tezamen met de prachtige natuurschoon tijdens onze tocht hadden gezien, maakte dat we de dorst en de vermoeidheid op de koop toe namen.

Vrijdag zijn we vervolgens vertrokken naar Kuala Lumpur. Tijdens de bustocht (van totaal zo'n 4,5 uur) raakte we nog in geprek met een Nederlands gezin die ook een wereldreis aan het maken zijn. Dit maakte het tot een gezellige busrit. Aangekomen in KL wist Yan ons de weg te wijzen naar het hostel waar hij zou overnachten. Hij was er al eerder geweest en zodoende kwamen we op een prima locatie terecht. Bovendien zouden Josmiek en Allaard, die we in Koh Lanta hadden leren kennen, ook in het Reggae hostel verblijven. Op die manier zouden we hen dan ook weer zien. Een dag later bleek echter dat er 3 Reggae hostels zijn in Kuala Lumpur en we elkaar hadden gemist. Zaterdag zijn we wel gezellig met zn 4en wat gaan drinken op de rooftopbar van hun hostel. Yan was inmiddels zijn eigen weg gegaan en met een vriend uit Singapore naar een themapark vertrokken.
Voordat we 's avonds gezellig wat gingen drinken hadden we het eerste deel van de stad die dag bekeken. Chinatown en Little India waren gezellig druk en bezaten de nodige mooie tempels, terwijl het bezoek aan Merdeka square tezamen met de omliggende straten een goede architectonische impressie van de stad gaf. Bovendien was er op dat moment een drift-race aan de gang waarbij we achter het hek op de eerste rang bleken te zitten. De kerstversieringen bij de centrale markt lijken hier af en toe wat misplaatst. Terwijl wij rond het middaguur hunkerden naar een koud glaasje fris passeerden we namelijk een aantal sneeuwpoppen en rendieren.
In de loop van de middag bezochten we nog de grootste moskee van de stad en brachten we een bezoek aan het Bird Park. Dit is het grootste vogelpark ter wereld waarin de vogels vrij rondvliegen. De hornbill was een hoogtepunt, maar ook de rest van de vogels waren leuk om te zien.
Het tweede gedeelte van de stad hadden we voor gisteren bewaard. Het hoogtepunt werd gevormd door het bezoek aan de Petronas Towers. We hadden vanaf de skybar van het traiders hotel een geweldig uitzicht op de torens en het bijbehorende park en hebben ons dan ook onder het genot van 'een goude vriend met een witte schuimkraag' zitten verwonderen over deze gigantische gebouwen. 's Middags zijn we naar de shopping area van de stad gegaan. Alle dure merken zijn uiteraard vertegenwoordigd, maar onze bewondering ging uit naar het 10 verdiepingen hoge winkelcentrum waarin zich onder meer een 48 banen tellend bowlingcentrum, een bioscoop en een achtbaan bevinden. Aan het eind van de middag hadden we genoeg winkels en kerstversieringen gezien en besloten we de dag af te sluiten met 'Mission Impossible 4', een bioscoopbezoek dus.
Vanochtend hebben we bij de ambassade ons visum voor Indonesie geregeld en zijn we nog even over de Indische markt gelopen voor wat te eten. De rest van de dag kan worden beschreven als: 'rustig en ontspannen'.

Tot slot wensen wij alle lezers van de blog en familie en vrienden thuis hele fijne feestdagen toe!

Salam dari Malaysia

Jef en Diny

Leuk verhaal weer jongens.
fijne kerstdagen daar in den vreemde

Emma

Hee, weer veel meegemaakt zo te lezen. Jullie ook fijne feestdagen en ik spreek jullie vast snel weer op skype
xxxx

Joop

Wederom een duidelijk verslag van jullie belevenissen. En tja "Back to Basic" zijn de dingen die behoren bij de Jungle, maar zal best een mooie ervaring zijn geweest.

Erica

Leuk verhaal en leuke foto's. Hele fijne feestdagen en dat er geen sneeuw is, nu jah die winterse kou missen jullie echt niet. Kerst in de zon, waarom niet.xxx

Sybke

Wat is er nu het leukst om te lezen? De beschrijving van jullie avonturen? de leuke ontmoetingen met mensen onderweg of is het kijken naar de foto's toch het leukst? Ik kan niet kiezen maar ben weer erg blij met jullie uitgebreide verhaal.

Moniek

Wat een mooie contrasten weer: van groene jungle naar urban jungle! Leuk dat jullie telkens "oude bekenden" tegenkomen op de route. Ben benieuwd hoe en waar jullie Oud en Nieuw zullen vieren! Beste (reis)wensen alvast voor 2012! (Westerse jaartelling ;-))

anja en bert

prachtig weer die verhalen, en de foto's ook weer leuk
snap het dat 16 gr. koud is voor jullie,lees het met veel plezier, alvast hele fijne kerstdagen, en een goed begin met de andere culture,groetjes anja en bert

Tamara

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Bijna of ik er zelf bij was, maar toch niet helemaal (jaloers!!! ;)).
Fijne dagen jongens!

Marco

Nice Nice! Flinke belevenissen weer :)
Fijne feestdagen man!

Groeten

Jan & Merel

Hey

Wat een gaaf verhaal weer!!
Super man in de jungle!!
Fijne feestdagen in verweggistan!!

xx

Elly

Hoi Kevin en Bob,
Mooie verhalen!
We wensen jullie daar hele fijne kerstdagen en een gezond 2012 toe! Hopelijk komen jullie in dat jaar weer heelhuids terug, maar geniet eerst nog maar verder!

Groeten van Arie en Elly

Tres

Geweldig verhaal weer jongens!
Op 2 januari vertrekt Emiel naar Maleisië, jammer dat jullie dan daar weer weg zijn.
Wij wensen jullie bijzondere feestdagen toe.
Bob, ik moet je ook een gezegend kerstfeest wensen van tante Nan! Paul en Tres

Ingrid (en Remco, Max en Thomas)

Hoi jongens,

Wat een mooie verhalen! De busrit uit Taman Negara naar Kl lijkt nu zo lang geleden terwijl het minder dan 2 maanden is. Wij vonden die ook zo gezellig juist dankzij jullie. Heel leuk dat jullie nog lekker van de wereldreis genieten!! Veel plezier in Ayer's Rock.