Reis door Azië en Oceanie

Kerst in Singapore

Hallo allemaal,

Allereerst hopen we dat iedereen een leuke en gezellige kerst heeft gehad en heeft kunnen genieten van al het lekkers dat ongetwijfeld op tafel heeft gestaan :)

Wij zijn vorige week dinsdag vertrokken uit Kuala Lumpur. Nadat onze Chinese vriend Yan de vorige avond opeens weer voor een nacht terug bleek te zijn in het hostel, hebben we 's ochtends gezamelijk ons ontbijtje verorberd. Na het ontbijt hebben we ons busticketgeregeld en ons Indonesische visum opgehaald, voordat we vertrokkennaar Melakka. Net als zo vaak regende het op de dag dat wij onze weg vervolgden naar de volgende plaats. In Melakka was voor ons inmiddels het doel van de eerste avond al bepaald. We zouden namelijk het t-bowl restaurant opzoeken. Twee maanden geleden hadden we tijdens onze reis door China deze tip gekregen van een Japanse en nu was het dan zo ver. Veel van jullie zullen al foto's op facebook hebben zien verschijnen. Het was geniaal!! Niet alleen waren de stoelen eigenlijk wc-potten, maar ook de tafel was een wasbak met een glazen plaat er overheen. De drankjes werden geserveerd in kleine wc-potjes en ons hoofdgerecht werd opgediend op een wc-bril. Uiteraard was het toetje het meest bijzonder. Het chocoladeijs was lekker ;)

Op woensdag hebben we de stad bekeken. Bij een bezoek aan Melakka is een dag echt voldoende. We hebben veel Nederlandse invloeden terug gezien. Vooral de molen op het kruispunt, het Stadhuys, het Dutch Forten sommige toch wel behoorlijk Nederlandse straatnamen vielen direct op. In een oude kerk op de heuvel hebben we nog moeite moeten doen om de grafstenen in oud-Holands te ontcijferen.

Aangezien we aan het eind van de dag te horen kregendat er vanwege het weer geen boten gaan naar de oostelijke eilanden, vertroken we de volgende dag i.p.v. naar Tiomon Island de andere kant op. We gingen naar het zuiden en arriveerde zodoende wat eerder in Singapore. Dit bleek echter alles behalve een straf. Singapore is een geweldig mooie stad waar veel te zien is! Alles is er enorm schoon en architecten kun er hun hart ophalen. Veel hoogbouw, bijzondere architectuurvormen, op sommige plaatsen een geweldige mix van verschilende stromingen enbovendien is er overduidelijk veel geld besteed aan het vormgeven van de openbare ruimte. In de bouwlijkt hier alles mogelijk te zijn, zolang het er maar goed uitziet. Iets dat wijals toerist en liefhebber natuurlijk wel kunnen waarderen! Daags na aankomst zijn we samen met Stijn en Wim (2Belgen die weuit ons erg goede hostel hebben leren kennen) op pad gegaan. Deze wandeltocht viel echter al snel in het water, toende regen plots met bakken uit de hemel kwam. Nog vervelenderwas dat dit de rest van de dag niet op zou houden en er zodoende ruim 69mm viel. Zodoende kwamen we nieterg ver ophet eilandSamosa en is het gebleven bijde verwondering overde aanwezigheid van de Universal Studio's. Inmiddels was er door Kevin contact gelegd met Steven met wie we 's avonds gezellig een biertje hebben gedronken. Hij heeft ons de nodige tipskunnen geven over de stad en bovendien zijn we middels de verschillende verhalen meer te weten gekomen over de stad. Hierbij willen we Steven en ook Mark, die in een eerder stadium als tussenpersoon heeft gefungeerd, hartelijk bedanken!

24 December, het is al bijna kerst en daardoor een aangepaste route vandaag. 's Middags hebben we een klein gedeelte van de stad bekeken, waar we onder andere kerken en musea paseerden. Het voornaamste doel van vandaag was echter het bezichtigen van Orchard Rd. Deze gigantische winkelstraat was namelijk helemaal in kerstsfeer, wat er allemaal erg leuk en gezellig uit zag. Inmiddels was er ook weer contact geweest met Josemiek en Allaard die in dezelfde straat bleken te verblijven als wij. Een goede reden om gezamenlijk 's avonds een kerstdiner te nuttigen.We zijn die avond dan ook teruggekeerd naar de winkelstraat waar nu alle verlichting brandde, een kinderkoor kerstliedjes stond te zingen en duizenden mensen aan het shoppen waren. Het kerstdiner was 'overheerlijk'!! Na deze uitgebreide maaltijd hebben we ons nog verwonderd over een tent die midden in een van de winkelcentra was opgezet. Hier konden mensen namelijk 'echte' sneeuw zien en voelen. Dit werd toch wel erg bijzonder gevonden en er stond een heuse rij voor deze tent met mensen die de kou (-3) wilden trotseren om dit mee te maken.

Eerste kerstdag betekende in het hostel dat de hele dag kerstliedjes te horen waren en 's avonds een kerstdiner werd georganiseerd. Bob was vandaag nogal moe en bleef in het hostel, terwijl Kevin met Stijn nog even de stad in is gegaan en daar onder andere een plaatselijke markt, de drukke straten van Little India, the Concourse en enkele moskeeen heeft bezichtigd. Mooi op tijd voor het eten waren zij weer terug en kon met kerstmuts op worden genoten van al het lekkers (smoked salmon & cream toast crostini, roasted boned-in-lamg leg, sauseges in oven with gravy, roasted potatoes, pasta pesto and vegtables. Tussendoor een kaartje leggen met onze Belgische vrienden maakte het tot een gezellig avond die uiteindelijk werd afgesloten met een drankje in de stad.

Tweede kerstdag leeft hier een stuk minder en dat gaf ons mooi de gelegenheid om de rest van de stad te bekijken. Na 's ochtends afscheid te hebben genomen van Stijn en Wim zette wij koers naar Marina Bay. De wandeling van vandaag leidde ons tussen tal van kantoortorens door richting Marina Bay Sands, waar we omhoog gingen en een geweldig uitzicht hadden over de stad. We zagen daar vandaan het racecircuit en de complete skyline, maar constateerden ook de grote hoeveelheid lopende projecten rondom het centrum. Na dit uitzicht was het drinken van een Singapore Sling in het Raffles hotel de volgende halte, een echte aanrader want hij was erg lekker!Een simpele maaltijd in Chinatown en een vroege terugkeer bij het hostel vormde het eind van een prima kerstfeest.

Gisteren was alweer onze laatste dag in het 'Big Brother-huis'. Het aantal camera's in deze stad vol met shopaholics is namelijk bijzonder groot. Dit werpt echter wel zijn vruchten af, want er is weinig vandalisme en misdaad. We hebben de laatste, nog niet bekeken delen, van de stad aangedaan door een wandeling te maken langs boat quay, clarke quay en robertson quay. Een heerlijke wandeling in de zon van wederom een mooi gedeelte van de stad. Later op de middag hebben we nog een film gekeken voordat we 's avonds de night safari gingen doen. Dit viel alleen wel enigszins tegen. Er hadden namelijk nog meer mensen dat idee, waardoor het echt onwijs druk was. Met een treintje tussen dieren door rijden deed ons bovendien denken aan een simpele dierentuin. We hebben daarna nog door het park heen gewandeld en wel de nodige leuke dieren gespot.

Vanmiddag vertrekken we met het vliegtuig naar Indonesie, waar ons vast weer veel mooie avonturen staan te wachten, we houden jullie op de hoogte!

Alvast een fijne jaarwisseling toegewenst en alle goeds voor 2012!!

Groeten uit Singapore

Arco

Supergaaf!!!

Moet een super stad zijn. En daar dan kerst vieren. Nu op naar indonesie voor oud en nieuw. De tijd schiet al op, we lezen jullie verhalen graag. Ik ben benieuwd wat het volgende avontuur is!

Fijn uiteinde en eet smakelijk

Tamara

Jullie hebben dus al meer sneeuw gezien dan wij ;)
Ik ben blij om steeds te lezen hoe ontzettend jullie het naar jullie zin hebben! Ik ben wel stikjaloers maar vooruit ;) Fijne reis naar Indonesie en ik hoop dat jullie daar een super oud en nieuw hebben.
knuffel!

Daan en Sybke

Leuk om te lezen dat jullie op Orchard road waren. Daar logeerden wij in 1987. Ook wij waren toen onder de indruk van Singapore. Heel veel plezier op Sumatra. Groet vanaf een stormachtig Terschelling.

Erica

Fijn om wederom te lezen hoe jullie genieten. De kerstsfeer hebben jullie niet gemist en oud en nieuw zal in Indonesië ook niet mis zijn, vermoed ik. xxx

Joop

Dat jullie genieten is overduidelijk, blijkt ook uit dit verhaal en een leuke gezellige Kerstsfeer heeft het ook niet aan ontbroken. De sfeer en ervaringen op Sumatra zal weer een nieuwe ervaring zijn,ook tijdens de jaarwisseling.

A3

Wat een fantastische beleving.
Een goede jaarwisseling voor jullie beiden.
Ciao vanuit een somber en regenachtig Delft.

Robert-Jan

Mooi verhaal weer mannen! Fijne jaarwisseling. Zal wel wat anders zijn met 30 ipv 0 graden ;)

Jan en merel

Wat een super leuk verhaal weer!!
Klinkt als een prima kerstfeest!!
Genietse weer en alvast een fijne jaarwisseling gewenst!!

xx

DJ

jullie ook een goede jaarwisseling toegeweesnt. zijn jullie dan in een grote stad of niet?? met mooi spectaculair vuurwerk??

adriana

Hey heren!!

Wat leuk weer wat van jullie te kunnen lezen.Jullie hebben in ieder geval een heerlijk kerst maal gehad.
Bij deze alvast een fijne jaarwisseling,en ik wacht op de volgende spannende verhalen.

Groetjes Adriana

Arie en Sonja

Hallo Kevin,
Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven. Ja, en dan ver van huis toch kerst en ook een kerstmaal. Een fijne jaarwisseling, en we zien weer uit naar het volgende verslag.

Paul Koster

Vandaag ga ik met de trein naar Harlingen en met de boot naar Terschelling. Opa zou eerst ook meegaan, maar bij nader inzien toch maar niet. De trein gaat om 8.38 uur en om 13.15 uur kom ik aan met de boot. Ben benieuwd hoe het is met je ouders, zus en tantes. Klopt het dat de treinverbinding met Singapore is opgeheven?

bert en anja

ik heb weer genoten van jullie verhalen
en een andere kerst als normaarl
fijne jaarwisseling
kijk uit naar het volgende verhaal
groetjes

Paul Koster

HAPPY NEWYEAR!

Heeft het zin om iets naar je gewone emailadres te sturen of gebruik je dat niet nu je op reis bent?

Groetjes PAUL

Tres

Hey mannen!
Wat ik al eerder zei, jullie verhalen en belevenissen zijn zo inspirerend!
Dit keer haal ik mijn inspiratie uit het verhaal over eten van w.c brillen en toiletpotjes. Ik wil na de jaarwisseling gaan lijnen en dit is DE manier! Gadverdamme wat vreselijk goor! hartelijk dank dus.
Paul en ik wensen jullie een feestelijke jaarwisseling en alle Goeds voor 2012.
Blijf ons op de hoogte houden wat dat is waanzinnig gaaf!

plonie

Hallo Bob en Kevin,
Weer genoten van jullie reisverslag. Dat was wel een heel andere Kerst dan je tot nu toe gehad hebt natuurlijk. Voor jullie de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar dat, naar we hopen, voorspoedig zal verlopen en waarin weer veel te genieten valt.
Veel plezier bij het vervolg van jullie reis. We kijken uit naar het volgende verslag.
Plonie

Willy

Te laat, maar daarom toch nog een goed nieuw jaar gewenst van uit een (nu) droog Nedrland. Kan nu je verhalen weer lezen (reden: defecte computer). Geniet ervan zoals jullie dit beschrijven en waaruit blijkt dat je intens geniet van alles wat jullie beleven en zien. Voor Kevin: wat ik beloofd heb is gedaan. Wacht weer op jullie volgend reisverslag en de groeten vanuit Zwijndrecht.