Reis door Azië en Oceanie

Bali: "Twee weken vol vakantie en traditie"

Hallo allemaal,

Na onze avonturen op Java zijn we zoals al vermeld in de vorige blog naar Bali gegaan om daar onze reis door Indonesie te voltooien.

Het vertrek vanuit Malang was nogal rommelig want vanwege het feit dat wij verkeerd waren voorgelicht over de vertrektijden van de trein bleek deze al enige uren weg te zijn toen wij op het station arriveerde. Gelukkig wisten al snel een busje te regelen zodat we alsnog de zelfde avond (21 janari) richting Bali konden afreizen. Het laatste gedeelte van deze trip was een korte boottocht met de ferry en zodoende kwamen we de volgende ochtend in alle vroegte aan op het prachtige eiland Bali. Vanuit Gilimanuk lieten we ons afzetten in Lovina waar we de eerste dagen wilde benutten om eens even rustig van het strand en de zee te genieten.

Daar slaagden we vrij aardig in. De rest van de dag deden we namelijk niet erg veel meer buiten een heerlijk verfrissende sprong in het zwembad van onze accommodatie aan het eind van de middag. Ook boekten we voor de daarop volgende dag een duiktrip naar Misanjan Island. Het was vanwege allerlei moeilijkheden al weer even geleden dan we hadden gedoken dus was het des te leuker dat we nu de mogelijkheid weer hadden om deze wondere onderwaterwereld te ontdekken! We doken tot zo'n 21 meter diepte langs een wand en zagen daar weer vele mooie stukken koraal en briljante vissen. Hoogtepunten van de twee duiken die we op deze trip maakten waren het zien van een 'lion-fish', een grote hoeveelheid 'clown-fishes' en het feit dat we een 'white tip shark' vonden onder een rots. Bij terugkomst konden we in een heerlijk zonnetje genieten van een portie - jawel, we hebben ze hier ook gevonden - 'bitterballen'. Toen we aan het begin van de avond rustig voor onze kamer zaten bij te komen van alle belevenissen van de dag liep prompt Maarten voorbij. Hem kende we uit Cibodas en hadden we dus al enige tijd niet gezien. Erg leuk om elkaar zo onverwachts in Lovina weer tegen te komen. We zijn 's avonds dan ook met zn 3en uit eten gegaan wat erg gezellig was.

Dit punt is bovendien om een andere reden noemenswaardig binnen onze trip. We hebben met een biertje in de hand namelijk de trip doorgezaagd. We zijn officieel op de helft!

De volgende dag hadden we bedacht dat het wel leuk zou zijn om de binnenlanden van Bali op te zoeken. Bedugul was onze bestemming waar we middels een aantal keer overstappen op verschillende bemo's ook binnen afzienbare tijd terecht kwamen. Hier bleek echter nog maar eens dat we ons midden in het regenseizoen bevonden. We hadden nog maar net onze spullen in de kamer gebracht, toen de regen met bakken uit de hemel kwam. Nu is regen opzich niet zo'n erg, maar op moment dat de geasfalteerde wegen veranderen in kolkende rivieren en deze stortbui niet meer stopt is dat vervelender. Het hoogtepunt van Bedugul was voor ons dan ook niet het bezichtigen van het geweldig mooie meer en de bekende tempel, maar het eten in het restaurant van onze accommodatie waarbij we een aantal Nederlanders ontmoette. Helaas!

Die woensdag zijn we dus ook maar weer direct vertrokken richting Padangbai. Ten tijde van ons vertrek aan het begin van de middag was het nog altijd niet droog. Iets dat het gelukkig wel was toen we de bergen uit waren en aankwamen in Padangbai. Bij Marco's Inn vonden we een prima locatie van een Nederlandse eigenaar die ons nog enkele adviezen kon geven over mooie plaatsen in de omgeving de we zeker even moesten gaan bekijken. Zo gezegd zo gedaan. Voor de volgende dag regelden we een scooter waarop we de omgeving zouden gaan bekijken. Het was hier prachtig mooi weer en zodoende heerlijk uitwaaien op de scooter. We zagen onderweg de mooie stranden van Candidasa en nog voor we echt de bergen in gingen kwamen door de plaats Amlapura. De bochtige bergwegen verschafte ons dikwijls geweldige utizichten op de rijstterassen en na de nodige S-bochten kwamen we rond lunchtijd aan in Amed. We aten wat bij een van de plaatselijke restaurantjes om vervolgens 's middags onze weg te vervolgen langs de kust. Dit tweede deel was misschien nog wel mooier dan de route die we 's ochtends hadden gereden. Door de bergen en langs de kust konden we genieten van de schitterende kustlijn terwijl we door kleine dorpjes reden. Kortom een mooie dag op de scooter.

Voor de dag daarna is de best mogelijke titel waarschijnlijk: (ge)strand! Het idee was vooraf om vandaag te vertrekken richting de Gili Islands (Lombok) om daar te gaan duiken. Dit bleek echter niet mogelijk, want vanwege de weersomstandigheden ging de ferry tussen Bali en Lombok vandaag net als de voorgaande dagen niet. Toch wel een kleine teleurstelling, maargoed dat kan nu eenmaal gebeuren... We hebben zodoende de dag maar benut door samen met Sanne, Linda en Caroline (3 Nederlandse dames die ook bij ons in het hostel verbleven en niet naar de overkant konden) naar het strand te gaan. Een goede dagbesteding leek ons. Bob speelde de hele middag in de golven die soms wel 3 of 4 meter hoog waren en ook Kevin genoot heerlijk van het zonnetje en de zee.
Zaterdag ging de ferry wel dus konden we alsnog afreizen naar Gili. Althans dat is wat we hoopten. Dit lukte namelijk uiteindelijk niet. Met ons waren er namelijk nog duizenden andere mensen die erg graag, misschien soms wel te graag, naar de overkant wilden. Daarnaast had zich langs de wegen op Bali een file van bijna 10 kilometer gevormd met vrachtwagens en busjes die goederen transporteerden en die ook niet naar de overkant konden. Dit alles zorgde ervoor dat we de hele ochtend in de rij hebben gestaan voor de ferry. Om 12 uur hebben de moed maar opgegeven om nog aan boord van de laatste ferry van die dag te komen en besloten we verhit en platgedrukt de andere kant op te reizen naar Ubud. Een traditioneel plaatjes met veel locale arts en crafts en een knus centrum. Bij onze wandeling door de stad kwamen we er een dag later bovendien achter dat we vrij gemakkelijk naar rijstvelden in de buurt konden wandelen. Wij hebben dus maar even een wandeling naar en over de rijstvelden gemaakt en de rest van de dag doorgebracht in de centrum van de stad. 's Avonds iets eerder dan normaal uit eten om zodoende om 19.30 uur gebruik te maken van internet en zo de voetbalwedstrijden uit Nederland te kunnen volgen ;)

Op 30 januari zijn we met de eigenaar van de homestay waar we verbleven de binnenlanden van Bali gaan verkennen. Met de auto reden we eerst langs mooie rijstterassen, vervolgens stopten we bij Gunung Kawi en de Rock temple en brachten we een bezoek aan een koffieplantage. Ook de werelbekende Manuk koffie hebben we zodoende in proces gezien. Hij smaakte goed! De laatste stop op onze tour was bij de vulkaan waar we lunchten terwijl we genoten van het uitzicht op de bergen!
Terug bij de accommodatie dook Bob zijn bed in omdat hij zich toch niet zo lekker voelde en haalde Kevin nog de benodigde boodschappen. Ook de twee daarop volgende dagen lag Bob op bed. Kevin maakte nog een wandeling naar 'monkey forest' en deed allerlei noodzakelijke boodschappen. Bovendien was er op 1 februari een locale feestdag (Galungan). Alle families versierde de huizen met traditionele versieringen en op de bewuste dag liep iedereen traditioneel gekleed. Een geweldig gezicht en wederom een mooie bezienswaardigheid.

Afgelopen donderdag voelde Bob zich gelukkig alweer wat beter en konden we onze weg vervolgen naar Sanur. Het zuiden van Bali is duidelijk een stuk duurder, want het prijsniveau steeg onmiddellijk. Opzich was dat voor ons een mooie aanloop naar het Australie waar we nu zijn gearriveerd. Het strand van Sanur was erg mooi, maar helaas was het weer deze dagen niet zo erg goed, dus op het strand liggen zat er niet in. Wel bekeek Kevin op vrijdag nog de omgeving en kwam hij ondermeer terecht op een plaatselijke markt. Bob verkoos die dag een verblijf in zijn bed en nabij de accommodatie. Omdat we onze vlucht vanaf Denpasar voor 6 februari reeds hadden geboekt, zou het mooi zijn om uit te komen in Kuta. Dit werd zodoende onze laatste bestemming op Bali. Bob was 's nachts behoorlijk lastig gevallen door bedbugs en had zodoende vrij veel last van jeuk. Desondanks werden we met een taxi netjes afgezet in Kuta - Legian waar we na even zoeken een accommodatie vonden in de achtertuin van een massagesalon. Bij het verkennen van de omgeving kwamen we erachter dat het strand inderdaad, zoals veel mensen ons al hadden verteld, smerig was. Toch viel het ons wel mee. Het kan erger. We hebben de rest van de dag vol gemaakt door wat door de toeristische straten van Legian te wandelen en een biertje te drinken na ons diner.

De laatse volledige dag in Indonesie brachten we ook door in Kuta - Legian. Bob was nog erg moe en zodoende ging Kevin 's ochtends alleen op pad. Hij wandelde naar Seminyak en naar Kuta om daar alle gemeenschappelijke zaken te regelen en inkopen te doen. Bovendien een mooie gelegenheid om meer te zien van deze plaats dan alleen de toeristische straat vlakbij de homestay en het strand. Een mooie wandeling door de hitte, maar wel vermoeiend. 's Middags ontmoette we Isabel weer. We hadden al contact met haar gehad en wisten zodoende dat zei op vakantie zou gaan naar Bali. Met z'n 3en hebben we gelunched en 's avonds zijn we samen met Douglas uit eten geweest en hebben we het nachtleven van Bali opgezocht. Een geslaagde avond.

Eergisteren kwam er een eind aan ons avontuur in Indonesie en stapte we op het vliegtuig naar Singapore om daar over te stappen op onze vlucht naar Darwin (Australie). Na enige problematiek rondom onze visa verliep de reis voorspoedig en kwamen we 's ochtends vroeg aan in Darwin. Daar benutten we vandaag om iets van de stad te gaan bekijken en zullen we morgen met ons busjes de Outback in trekken richting Alice Springs!!

Groeten vanuit Australie!

Vanwege de beperkte tijd voor het gebruik van internet in deze bibliotheek zijn er nog geen foto's geupload op de site. Deze volgen zodra we daartoe de mogelijkheid hebben!

Sybke

Fijn weer een verhaal van jullie te lezen. Ik hoop dat jullie na wat pech op Bali een fantastische reis door Australië zullen maken!

Erica

Heerlijk verhaal weer. Nu lekker genieten in Australië, wees voorzichtig met dat links rijden en niet meer ziek worden, hoor!!

A3

wat een avonturen! Op dit moment zijn mijn zus en zwager, Kitty en Linden, in Darwin vanwehe een nieuwe wereldburger. Doe ze onze groeten.

Joop

Weer een heerlijk verslag van jullie belevenissen, Het zal nu in Australie een geheel andere ervaring worden.

Debora

Groeten vanuit een warm Thailand. Uk ben natuurlijk maar een newbee hier in Azie, en heb groot ontzag voor jullie avonturen.
Groeten en veel plezier Down Under

Paul Koster

Zijn jullie ook bij de broer van Bianca geweest? (Misschien heb ik eroverheen gelezen)

HGR PAUL

Fleur le Noble

He Bob

Mijn nichtje Kate woont in Darwin en is vorige week moeder geworden van een zoon: Morgan.
Veel plezier in het prachtige Australie!!!
x Fleur

DJ

Hey heren, geniet van het heerlijke Australie. Dat gaat helemaal goed kome. En bob, niet meer ziek worden he??
Momenteel kunnen we hier heerlijk schaatsen. Er zijn nachten van soms plaatselijk -20 graden. Overdag ook onder 0.
Nog 2 weken voor mij, dan zit ik ook in het warme NZ. groeten.

Jan & merel

Hey,

Wat een gaaf verhaal weer!
Jammer dat op bali niet alles mee zat (ziek,regen)!
Maar wat gaaf om in australie te zijn!!
Geniet ervan!!

Tres

hoi mannen,
Geweldig verhaal weer en zo te horen bevalt het reizen nog steeds goed.
Jullie hebben (bijna) een elfstedentocht gemist maar als je een weetikhoeveellandentocht maakt zullen jullie daar niet van geschrokken zijn.
We blijven jullie volgen, geniet van Australie!
Paul en Tres

Cokky Koster

Lieve Bob,Hartelijk dank voor de kaart die je me stuurde uit Bali. Ik was er zeer blij mee. Heb onmiddellijk je ouders gebeld en Daan heeft me verteld hoe ik bij je verslag op de computer kan komen. Dus dat ga ik nu eens allemaal lezen. Ik vind het fantastisch dat je zo'n reis maakt. Heb het goed, veel liefs en goede wensen voor jou en Kevin. Cokky