Reis door Azië en Oceanie

Lots of Experiences down under

For English use the link below:

Hallo allemaal,

Na in de grootste stad van Nortyhern Territory, Darwin, goed te hebben rondgekeken, was het op donderdag 9 februari tijd om met het gehuurde busje de Outback in te trekken. Een trip richting 'the Red Centre' waar we een week de tijd voor hadden. Terwijl de temperatuur extreme vormen aannam, de lucht egaal blauw kleurde, de kangoeroes langs de weg zichtbaar waren en alle campingspullen achterin waren geladen hobbelde het busje 4 dagen lang over de 'endless roads'. Een grote verscheidenheid aan landschappen schoot aan ons voorbij, waarin slechts op weinig manieren een lijn was te ontdekken ; er verschenen steeds minder bomen op aan de horizon en het werd steeds droger. Met enige regelmaat zagen we metersgrote roofvogels boven ons cirkelen en lagen doodgereden kangoeroes en dingo's langs de kant van de weg. Iets minder vaak passeerden we een dorpje en bij wijze van uitzondering kwamen we andere voertuigen tegen. Aan het eind van iedere middag plande we een stop op een camping, zodat er een welverdiende duik kon worden genomen in het zwembad en kon worden begonnen met het bereiden van onze avondmaaltijd.

Vanaf vertrekpunt Darwin hadden we koers gezet naar Kakadu Nqational Park, waar Jabiru onze eerste stop vormde. Een niet al te lang stuk vormde zodoende de eerste etapppe en brac ht ons op een campingplaats temidden van wilde papegaaien, raven, dingo's en tal van andere dieren. De volgende dag besloten we nog een dag in het National park te blivjen en een wandeling te maken. Helaas waren veel trails gesloten wat ons deed besluiten om in plaats daarvan naar een uitkijkpunt te rijden. Het uitzicht stelde niet teleur! Prachtige vergezichten over het uitgestrekte land. Al vroeg arriveerde we op onze overanchtingsplaats in Cooinda, waardoor we nog wat verkoeling konden zoeken bij het water alvorens we ons de kangoeroeburgers met aardappels en groenten goed lieten smaken. In alle vroegte vertrokken we op 11 februari. Wederom niet geheel verrassend lange stukken rechte weg.. Hoogtepunt van de dag vormde ons bezoek aan Katherine Gorge. Een briljant mooie steengroeve waar we een wandeling maakte en genoten van al het moois om ons heen. Net als op vele andere plaatsen was zwemmen helaas verboden. De grote hoeveelheid krokodillen, die wij overings niet hebben gezien, vormde daarvoor een te groot gevaar! Na nog een moeizaam gesprek met enkele aberiginals was onze eindbestemming vandaag Mataranka. Ook de 4e dag verliep aanhankelijk zoals gepland. Rond lunchtijd een gebruikelijke stop bij een lokaal hutje om even te tanken en voor een picknick. Aan het eind van de middag gebeurde er echter iets onverwachts. Op enkele roadtrains en auto's na was het al bijzonder te noemen wanneer we v oertuigen tegenkwamen, des te opvallender is het om in 'the middle of nowhere' langs de kant van de weg te worden gezet door de politie! Ons busje bleek als 'defected' gerapporteerd te staan en het was zodoende niet toegestaan ermee de weg op te gaan. Iets wat volledig was gebasseerd op een formaliteit en bijkomende nalatigheid van het verhuurbedrijf, waar wij dus niets aan konden doen. We volgden de agenten naar Tennant Creek waar zij ons vriendelijk afzette bij een camping. Het Australische bier smaakte er prima en 's avodns verwonderden we ons wederom over de mooie sterrenhemel. De volgende dag was er een van wachten tot het vervangende busje arriveerde. Aangezien dat pas om 18.00 uur was brachten we de dag in en om het busje en het zwembad door. Gelukkig konden we een dag later onze weg weer vervolgen. De route leidde onslangs 'Devils Marbles', waar we in de enorme hitte een korte tocht maakte rond de rotsformatie. Erg mooi! Na deze stop zette we verder koers richting het zuiden. De laatste overnachting was op de camping van een van de vele truckerscafes langs de weg in Ti Tree. Ditmaal het meest centrale cafe van Australie. Woensdag deden we tot slot het laatste stuk en eindigde we in het woestijnplaatsje Alice Springs, waar de highlight een rivier zonder water is. Het einde van een mooie, maar lange trip door de Outback.

De volgende dag, die we in Alice Springs doorbrachten, werd er een van voorbereidignen op de daarop volgende 3-daagse trip. Voor 's avonds spraken we met een aantal Koreaanse dames af om traditioneel voedsel van onze landen uti te wisselen. Wij maakte zodoende hutspot, hetgeen erg lekker werd gevonden, en ook het Koreaanse diner was lekker.

Op vrijdag vertrokken we 's ochtends vroeg met een internationale groep van 18 mensen en gids Ryan richting 'the Red Centre'. Op de heenweg bezochten we al direct een zoutmeer waarn we arriveerden bij Uluru (Ayers Rock). Eerst keken we enige tijd rond in het Aberiginal informationc entre, waar we veel te wetgen kwamen over deze geweldig goed bewaard gebleven traditionele cultuur. 's Middags stond een 8km lange wandeling rodnom de rode rots gepland. Bije en temperatuur van zo'n 43 graden was voldoende water een absoluut vereiste. Tijdens deze wandeling zagen we rotsschilderingen van de aberiginals en bezochten we plaatsen die in de heilige verhalen een belangrijke plek innemen. BIj terugkomst reden we een stuk je om op een nabijgelegen parkeerterrein onder het genot van een glas wijn, enkele toastjes en een maaltijd van de barbeque de zonsondergang te bekijken. Gedurende het ondergaan van de zon verkleurde de rots een groot aantal keren, absoluut een bijzonder verschijnsel! Op het moment dat we arriveerde op de camping rolde we onze swags uit en vielen in slaap onder de schitterende sterrenhemel. De tweede dag van de trip begon al om 04.00 uur. Een snel ontbijt en een stukje rijdne met de bus zorgde ervoor dat we mooi optijd op het beoogde uitzichtpunt arriveerde voor de zonsopkomst, waarbij we zowel Uluru als Kata Tjuta (the Olga's) konden zien. Na deze wonderschone zonsopkomst betraden we de omgeving van Kata Tjuta via de Vallei der Winden voor een wandeling rondom deze rotsen. Later op de dag bracht een lange busrit ons op een camping nabij Kings Canyon waar we onder het genot van een biertje met zn allen in het zwembad doken. De avond werd gevuld benut voor een prima barbeque en later een kampvuur waarbij nog gitaar werd gespeeld en verhalen werden verteld. Na wederom een goede nacht in onze swags stond op de laatste dag een bezoek aan Kings Canyon op de planning. Om de enorme hitte voor te zijn gingen we al vroeg op pad. De 6km lange wandeling leidde ons over 'hartattack hill' en door de tuin van Eden. De omgeving was geweldig mooi en we genoten beide volop! Een lunch en een duik in het zwembad waren alweer de laatste activiteiten van de trip en dus tijd om terug te rijden naar het beginpunt: Alice Springs. Met een groot gedeelte van de groep dronken we later op de avond in het centrum nog een drankje. Een mooie afsluiting van een geweldige trip!

Op maandag stapte we 's ochtends in de Greyhound bus die ons die avond afzette in Coober Pedy, waar we na een snelle avondmaaltijd 6,5 meter onder de grond ons bed opzochtend. Een unieke ervaring rijker werde we de volgende ochtend uitgeslapen wakker. Het is toch wel erg bijzonder om zover ondergronds te slapen. Overigens bevind zo'n beetje de hele plaats Coober Pedy zich onder het aardoppervlak. Zodoende mocht een bezoek aan de plaatselijke opal mijn niet ontbreken. Dat was dan ook hetgeen we de volgende dag deden. We maakte en wandeling door de mijn met een 'Bob de Bouwer' helm op en baande onze we door de smalle gangen, terwijl we zagen hoe mensen ondergronds leven, maar toch vooral hoe het werk in de mijnen is. Na ons bezoek aan de mijnen waren we nog aanwezig op een plaats waar men kangoeroes voerden. 's Avonds stapten we na het avondeten wederom in de Greyhound om onze weg naar Adelaide te vervolgen.

De nacht brachten we door in de bus en 's ochtends vroeg kwamen we aan in Adelaide, waar we met de tram naar Glenelg reisden en al vrij snel bij Isabel arriveerden. We konden een aantal dagen bij haar in het studentenhuis logeren wat erg prettig en goed was! Dicht bij het strand en met 6 gezellige huisgenoten, zou het ons aan niets ontbreken. De eerste dag benutte we door lekker naar het strand te gaan en nadat we 's avonds gezamelijk hadden gegeten gingen we op pad om de clubs van Glenelg/Adelaide te verkennen. Het was een leuke avond! De tweede dag van ons verblijf in Adelaide gingen we op pad om informatie in te winnen over de huur van campers en het maken van trips in de omgeving. Inmiddels hadden we al de tip gekregen een wijnproeverij te doen en zodoende boekten we die voor de volgende dag. Voor het avondeten was afgesproken dat wij zouden koken. We maakten een van de Cambodiaanse gerechten waarmee we tijdens de reis kennis hadden gemaakt. Het beviel erg goed, een ieder vond het erg lekker! De rustige dag werd afgesloten met het kijken van een film. Vorige week vrijdag was het vervolgens de dag van de wijntrip. Onderweg naar Barossa Valley vertelde de gids ons ook nog het een en ander over de stad Adelaide en doordat het busje zijn weg baande door het centrum van de stad, konden we ook direct alle bezienswaardigheden daar bekijken. Zodra we de stad hadden verlaten doemden al vrij snel de wijngaarden aan weerskanten op. Wolf Brass, Lambert Estate, Grant Bruge en Kies werden bezocht om enkele smakelijke wijnen te proeven terwijl we onderweg onder andere Jacob's Creek passeerden. Aan het eind van de dag stopten we bovendien nog bij de 'wispering wall' een dam van enkele honderden meters waarbij gefluister van de andere zijde prima kon worden verstaan. Bij terugkomst stond de pasta al klaar en fristen we onszelf snel op om naar het centrum te gaan. Vanwege de opening van een festival was er een grote parade in de stad. Het was erg druk en veel mensen trokken naar het centrum voor een drankje. Op deze gezellige avond maakten we kennis met de nodige andere studenten in de stad en uiteindelijk namen we de laatste tram terug.

25 Februari stond gepland als onze laatste dag in Adelaide. Kevin ging 's ochtends de inmiddels geregelde camper (busje) ophalen en Bob deed de boodschappen. Vanwege enkele problemen met de betaling duurde het ophalen van het voertuig echter extreem lang. Pas aan het eind van de middag was met behulp van Isabel alles geregeld en konden we wegrijden. Dit deed ons besluiten om nog een nachtje in Adelaide te verblijven en de volgende ochtend te vertrekken richting Melbourne, via de Great Ocean Road!!

Cheers!

Erica

Dat is weer eens lekker wakker worden om gelijk al jullie geweldige belevenissen te lezen. Wat zien jullie toch veel moois en maken jullie veel mee. Nooit geweten dat er kangoeroeburgers bestonden. Dat jullie er nog veel mogen eten. Fijne reis verder! X

Joop

Uit dit mooie verhaal blijkt dat jullie tot nu toe schitterende belevenissen hebben gehad daar "Down Under" . Geniet er van.

emie

greate mate!

plonie

ik voel de sfeer en proef het genieten. Ga zo door!

dj

hey gasten, echt gaaf om te lezen dat jullie allemaal dingen hebben gedaan die ik ook heb gedaan, uluru, katha tjuta, kings canyon, coober pedy, barosso valley, great ocean road. Mooi allemaal he. ik heb ook al die dingen gedaan, 6 m onder de grond slapen, opal museum, wijn proeven, rondom uluru lopen. cool man. Voor in NZ ben ik al een btje een route aant uitzoeken. dus dat moet ook goed komen. take care.
h

Jef en Diny

Gaaf zeg,de namen die je noemt, zoals Alice Springs,die zeggen me wat.(uit westerns ) ze bestaan dus echt.

ton zwager

wederom een prachtige trip, maar er komt nog meer hoop ik

moniek

Hartstikke leuk leesvoer weer! Moet er niet aan denken om zo diep onder de grond te slapen, claustrofobisch zeg! De foto's zijn ook mooi!

Paul Koster

Ben benieuwd wat jullie van Melbourne vinden.
Daar zou ik ook graag eens naar toe gaan (1 x raden waarom)

Groeten,
PAUL

Emma

Klinkt heel leuk allemaal! Veel plezier in Melbourne en hoop jullie snel weer te spreken via skype xx

Sybke

Wat hebben jullie weer veel gezien! Door deze verhalen krijgen wij nog meer zin om ook een keer naar Australië te gaan. De kaart van Bali is aangekomen! Erg leuk. Ik reageer wat laat want ben net terug van een weekend s Gravenzande. Iets dichter bij maar ook erg leuk.

Jasper

Was weer een mooi verhaal en zo te lezen vermaken jullie je prima! Op naar Melbourne en Sydney!

Arco

Ha Kevin en Bob,

Gaaf verhaal weer en waanzinnig bedankt voor je kaart.
Wat een eer! super gaaf om te zien dat je nu in een compleet andere cultuur bent. Ben benieuwd naar Great Barrier Reef.

tot snel,

Arco

Daan

Wij hebben vrijdag jullie kaart uit Bali ontvangen, bedankt. Leuk om te lezen dat verstokte bier drinkers in den vreemde aan de wijn gaan ... proost!
Het is weer inspirerend verslag geworden met mooie foto's. Veel plezier

Tres

Hoi Bob en Kevin,
De foto's van de verschillende plekken en de enorme gevarieerdheid van alle landschappen die jullie tegenkomen doen me plotseling denken aan dat mooie filmpje Where the hell is Matt?
Wat een hoeveelheid indrukken en ervaringen, heel gaaf!
Bedankt voor je kaart Bob, tante Nan was er ook heel blij mee. Ik bedank je namens haar want ze is niet zo handig op de computer, moderne gekkigheid!
Tres