Reis door Azië en Oceanie

Java: 'Smog, regen, Borobudur en vulkanen'

Selamat malam

Onze eerste kennismaking met het eiland Java was de hoofdstad van Indonesie (Jakarta). Aangezien deze stad toch vooral de grote verkeersmassa als bezienswaardigheid heeft en verder weinig echte schoonheid herbergt zijn we hier vrij snel weer vertrokken. Wel hebben we samen met Jonne, Juho, Takeshi en Alex een gezellige tijd gehad en hebben we de nodige spullen aan kunnen schaffen voor het vervolg van onze reis.

Vorige week donderdag zijn we dan ook maar vertrokken naar Bogor om daar de botanische tuinen te bekijken. We verplaatsten ons richting deze groene stad per trein, hetgeen nog de nodige voeten in de aarde had. Op het station bleek namelijk niemand echt te weten op welk spoor welke trein aankwam. Rennende locals en chaotische situaties waren het gevolg. Toen we na enige tijd dan toch in de trein wisten te komen, duurde het slechts anderhalf uur voor we arriveerden. Een grote zoektocht naar een beschikbare accommodatie nam de rest van onze dag in beslag.

De volgende dag zijn we de stad gaan bekijken, waarvan de botanische tuinen het hoogtepunt vormen. Tot onze grote teleurstelling bleek het de hele dag te regenen. We hadden ons zogezegd verplaatst van smogstad naar regencity. Tussen de druppels door hebben we gelukkig wel een mooie indruk kunnen krijgen van de botanische tuinen en het paleis van Bogor. Bob ging aan het eind van de middag nog even naar de kapper en we besloten de volgende dag maar direct weer te vertrekken richting de Puncak Pass.

Uitgeslapen bleek echter dat er geen bussen door de Puncak Pass rijden in het weekend, zodoende regelde we een chauffeur die ons aan het eind van de middag wel naar Cibodas kon brengen. Tot die tijd vermaakte wij ons op de plaatselijke markt en namen we een kijkje bij de groothandel. Dit had ons insziens gemakkelijk een deel van de gewone markt kunnen zijn, maar een local wist ons te vertellen dat het hier toch echt ging om de groothandel die spullen verkocht aan winkeliers uit heel het land. De rit door de bergen die middag was schitterend en toch vooral erg groen. Aan het begin van de avond arriveerden we in Cibodas waar we bij een Nederlandse man een kamer wisten te regelen. Harry was enorm vriendelijk en regelde alles wat we ons konden wensen. 's Avonds regelde hij het eten en 's ochtends stond het ontbijt telkens al op ons te wachten. Zijn vrouw nam onze was net zo makkelijk even mee bij de rest van de huishoudelijke werkzaamheden wat maakte dat het ons aan niets ontbrak. Naast ons logeerden er nog een drietal Nederlanders in zijn homestay. Samen met Maarten, Helmer en Judie hebben we de eerste avond gezellig zitten kaarten en verhalen uitgewisseld over onze reizen.

De volgende dag stonden we betijds op om een mooie wandeling in de omgeving te maken. Taman National Gunung Gede Pangrango was onze bestemming. Op aanraden van Harry namen we twee paraplu's mee die al snel van pas zouden komen. Het kwamen namelijk een groot deel van de dag met bakken uit de hemel. Ondanks deze grote hoeveelheid regen was de wandeling prachtig. Kwamen we bij een gigantische waterval uit en vermaakten we ons weer kostelijk met alle locals die we op onze wandeling tegen kwamen! Na deze wandeling stapten we allebei onder de douche en vermaakten we ons de rest van de middag bij onze accommodatie met een spelletje kaarten en lezen.

De autorit van de dag ervoor en de wandeling had ons voldoende laten zien van de omgeving van de Puncak Pass, Cibodas en Cipata, onze volgende bestemming: Yogjakarta.
Het vervoer naar deze grote stad verliep op een geniale manier. Eerst verplaatsten we ons naar Cipata om daar de locale bus te nemen richting Bandung. Om daar te komen bleken we echter tussentijds nog twee keer op een andere bus te moeten stappen. Geen probleem en misschien juist zelfs wel des te leuker. In de locale bussen liepen muziekanten rond die voor de muziek zorgden, probeerde locals van alles en nog wat te verkopen en waren wij uiteraard weer een bezienswaardigheid waarmee iedereen op de foto wilde. In Bandung aangekomen vervolgede we onze weg naar het treinstation waar we kaartjes regelden voor de trein. Ongeveer 9 uur later stopte de karaoke in de restauratiewagon, namen we alweer afscheid van alle locals die we in de trein hadden ontmoet en waren we net voor middernacht gearriveerd in Yogjakarta.

Afgelopen dinsdag hebben we benut om de stad te bekijken. Kevin baande zich 's ochtends een weg over Malioboro (de hoofdstraat van de Yogjakarta). Hij kreeg onder het genot van een kopje thee uitgelegd hoe de traditionele schilderijen worden gemaakt, zag veel houtsnijkunst in de winkels en kwam er achter dat er geen nieuwe Engelstalige boeken konden worden aangeschaft. Toen Bob in de loop van de middag helemaal uitgeslapen was liepen we richting het paleis, deze bleek echter maar tot 14.00 uur open te zijn. De rest van de middag werd zodoende besteed met het inwinnen van informatie voor de volgende dag, waarop we naar Borobudur gingen. Onze chauffeur haalde ons keurig netjes bij ons hotel op en bracht ons achtereenvolgens bij de Borobudur, de Mendut tempel en de Merapi vulkaan. Het grote tempelcomplex was indrukwekkend en gehuld in sarong hebben we de stupa's van dichtbij goed kunnen bestuderen. De aanwezige studenten waren echter misschien wel weer briljanter. Allemaal wilden ze ons erg graag interviewen en we staan weer op honderden foto's. De Mendut tempel was minder indrukwekkend, maar het mooiste bleek tot het laatste te zijn bewaard: De Merapi vulkaan. De vulkaan was in 2010 nog uitgebarstte en tijdens ons bezoek konden we daar de gevolgen nog goed van zien. Boomstronken, weggeslagen grond, mensen die hutjes nog aan het opbouwen waren, erg indrukwekkend!

Met de nachttrein kwamen we de volgende ochtend aan in Malang. Bijslapen was noodzakelijk en nadat we een accommodatie hadden gevonden waren een paar uur slaap dan ook meer dan welkom. Bob was erg moe en bleef de rest van de middag ook op bed liggen terwijl Kevin de stad alvast gedeeltelijk ging bekijken. Hij bezocht de fruit en bloemenmarkt, wandelde langs het voetbalstadion, verkende de kleine straatjes van de stad en raakte nog in gesprek met een groepje studenten. De highschool-studenten lieten hem hun studieboeken zien en gaven nog wat tips over de stad Malang. Gisteren wandelden we over de vogelmarkt en boekten we onze trip van vandaag naar de Bromo vulkaan. In ons hotel hadden we inmiddels Jaap, Danielle en Kristen ontmoet die deze tour ook wilde doen en vandaag zijn we dan ook met zn 5en op pad gegaan. In alle vroegte werden we met een four-wheel drive naar de savanne en de vulkaan gereden waar we onze ogen uitkeken en de vulkaan zelf beklommen, zodat we een blik konden werpen in de krater. Helaas was het enigszins bewolkt, maar de schoonheid drong desondanks goed tot ons door!! Zwarte grond, zwaveldamp en grote leegte. Het leger bleek bovendien op de savanne bezig te zijn met een bootcamp, wat er voor zorgde dat we onderweg telkens afgepeigerde soldaten tegenkwamen. Op de terugweg bezochten we nog een mooie waterval en maakte we foto's bij een plaatselijke tempel.

Vanavond vertrekken we alweer vanuit Malang en zit ons avontuur op Java er alweer op. We vertrekken richting Bali waar vast en zeker weer veel mooie plekken op ons wachten!
Het lijkt ons tot slot een mooi idee als degene die een kaart ontvangt als prijs op de kijkersvraag van onze vorige blog het antwoord op onze site plaatst. Nog even afwachten dus...

Salam dari Indonesia

Joop

Nou, nou weer het nodige meegemaakt en gedaan. Was weer een leuk stuk om over jullie belevenissen te lezen. Succes en veel plezier op Bali.

Sybke

Ben benieuwd naar de foto's van de Merapi, vast een spookachtig landschap maar ik ben ook nieuwsgierig naar foto's van je nieuwe kapsel Bob! Wat een nachtmerrie om zonder boeken te zitten:)
Geniet van Bali.

ton

prachtige verhalen, maar ga jullie niet te snel?

Anthonie

super leuk dat jullie op de merapi en bij Borobudur geweest zijn! Dat zijn de goede dingen van onze kolonie. Geniet er nog even van!

Arco

Gaaf....jaloers......
Kan niet wachten tot bali, ik verwacht een uitgebreid verslag van alle flora en fauna. Vergeet komodo island niet;)

Erica

Prachtige verhalen weer. Ik weet zeker dat Kevin, met zijn interesse voor vulkanen, ontzettend genoten heeft en dat zal voor Bob niet veel minder geweest zijn. Wens jullie een fijn verblijf op Bali. Geniet er lekker van !!!

moniek

Whoa! Wat veel gedaan en gezien weer! Leuk dat jullie zoveel aardige en nieuwsgierige mensen ontmoeten, dat maakt het allemaal nog interessanter toch?

diny en jef

wat ons leuk lijkt,is zoveel lokale mensen die jullie ontmoeten,en verhalen die jullie horen.
geniet er van

DJ

Wow weer een vet verslag, jammer dat jullie van de regen in de drup belandde overal, echt letterlijk regen, bewolkt en smog, maar desalniettemin zal de schoonheid toch wel te zien zijn geweest. Hopen op beter weer op Bali. Groeten

Jan & merel

Wow, wat een verhaal weer!!
Erg gaaf!! Jammer van de regen!
Genietse en veel plezier op Bali!!

Liefs

Ronan

Interessant verhaal weer mannen! Tijdens saaie colleges is het altijd een welkome afwisseling om jullie belevenissen te lezen. Ga zo door.. en veel plezier op Bali!