Reis door Azië en Oceanie

New Zealand; Northern Island, enyoing the last weeks

For English use the link below:

Kia Ora,

Alweer onze laatste blog tijdens onze reis!

In Wellington hadden Dj en Bob een 'Lord of the Rings tour' geboekt voor de dag waarop de vorige blog geplaats werd. Daarbij werden veel locaties bezocht waar scenes van de films zijn opgenomen. Dit werd begeleid met beelden van de film en ter plaatsen werd steeds ook getoond hoe de bewuste plaats er ten tijde van de film uitzag. Een goede tour en een echte must voor de doorgewinterde 'Lord of the Rings'-fans. Kevin besteedde de dag op een rustige manier door de blog te plaatsen en nog een rondje door de stad te maken. Bovendien reed hij nog naarde zuidelijke punt van de penninsula en bezocht hij net als DJ en Bob de 'Weka Cave'. 's Avonds besloten we uit eten te gaan. We waren inmiddels in een grote stad en zodoende was het voor Bob mogelijk om een restaurant van zijn keuze aan te wijzen. Hij had namelijk nog een verjaardagsetentje tegoed! Bob koos ervoor om bij deJapanner te gaan eten. Een overheerlijke maaltijd en eengezellig etentje!

De volgende dag was het dan toch echtweer tijd om te vertrekken uit Wllington en het Noordereiland met onze camper te gaan verkennen. We reden omhoog langs de oostkust waarbij we veelal tussen weilanden doorreden en hadden het idee om wellicht's middags te eindigen in Hastings of Napier. Zover kwamen we echter niet. WE hadden wat secundaire wegen genomen om het landschap van de oostkust te kunnen zien passeerden daarbij slechts sporadisch doprjes. Echter geen enkel dorp bleek over een bezinestation te beschikken. In Pangaroa vodnen we dan eindelijk een pompstation, die we inmiddels toch wel hard nodig hadden. Deze bleek echter 's middags te zijn gesloten en zodoende konden we ook daar geen benzine krijgen. De volgende grote plaats zouden we met de resterende liters benzine niet halen dus moesten we in Pangaroa overnachten. We konden op het terrein van de plaatselijke rugbyvereniging terecht, waar we ons de rest van de middag prima vermaakten.

De volgende dag was de pomp weer geopen en konden we tanken. De plaats met de langste plaatsnaam van Nieuw Zeeland hebben we over moeten slaan, maar we konden in ieder geval weer op pad. Langs de kust bereikten we rond het middaguur Hastings en Napier waar we even in de stadrondkeken om vervolgens het binnenland in te rijden. Het landschap veranderde daarop drastisch en in plaats van tussen de wilanden door reden we nu tussen velden met veel gekapte bomen. In de loop van de middag reden we het vulkanische plateau nabij Taupo op. Bij Lake Taupo bleek het weer gigantisch mooi! De ideale mogelijkheid om de 'Tongariro Crossing' te doen was dus wellicht gelijk de vdag erna. De 'Toganriro Alpine Corssing' is wellicht de bekendste wandeling in Nieuw Zeeland. Een wandeling tussen twee van de drie grootste bergen/vulkanen van het Noordereiland door. het weersvooruitzicht voor de volgende dag bleek inderdaad prima en wij reden dus maar even wat verder door langs Lake Taupo naar Turangi om daar vandaan de volgende dag in alle vroegte te kunnen vertrekken.

In alle vroegte vertrokken we dan ook op zondag 6 mei voor de 'Tongariro Crossing'. Kevin stond 's ochtends om 06.00 uur de ramen al te schrappen. Dit gebeurde overigens met een spatel bij gebrek aan ander geschikt gereedschap. nadat dit was gebeurd meoste we nog even zo'n 50km afleggen om aan de start van de wandeling te komen. Het was behoorlijk koud en het vroor vermoedelijk nog altijd. Zodoende hadden we allemaal onze thermokleding aan, muts op, handschoenen aan en meerdere lagen bovenkleding. Het begin was al direct zeer de moeite waard. We liepen als het ware door een maanlandschap heen en zagen in de verte al de bergen waar we naar op weg waren. Mt. Tongariro en Mt. Ngauruhoe (Mt. Doom voor de Lord of the Rings liefhebbers). Het werd langzaam licht en de temperatuur steeg gelukkig al vrijs enl naar een prima wandeltemperatuur terwijl de hemel strak blauw was en zelfs Mt. Taranaki (aan de Westkust) zichtbaar was. Na enkele kilometers te hebben gelopen begon de route langzaam omhoog te lopen. Alle winterkleding was inmiddels opgeborgen toen we na 2 uur lopen op een mooi plateau aankwamen. Het kwik was inmiddels gestegen naar zo'n 20 graden toen wij besloten om een stuk extra aan de tocht toe te voegen. Er was namelijk een mogelijkheid om de 2287m hoge vulkaan (Mt. Ngauruhoe) te beklimmen. Het beklimmen van deze koepelvormige vulkaan was behoorlijk pittig. echt paden waren er niet meer en de helling werd als maar steiler. Op sommige stukken was het zelfs niet mogelijk om normaal omhoog te lopen en moest daadwerkelijk worden geklommen (met handen en voeten). Naarmate we verder de helling op klommen veranderden de kleur stenen enam de schoonheid van het uitzicht toe. Bovenop konden we de krater inkijken en boveniden genieten van een ge-wel-dig mooi uitzicht over zo'n beetje het hele Noordereiland!! We mochten dan ook enorm blij zijn met het weer. De wandeling wordt namelijk nogal eens gecanceld wanneer het weer te wensen overlaat. Sindsdien zijn we dan ook tientallen mensen tegengekomen die de wandeling niet hebben kunnen maken vanwege het tegenvallende weer. Wij genoten er echter volop van! Vanaf de top van de vulkaan gleden we onze weg over de losse stenen naar beneden om aan het eind van de middag weer terug te keren op de parkeerplaats bij de camper. 's Avonds gingen we ontspannen naar een thermisch zwembad om onze benen na deze bijzonder lange wandeling uit te laten rusten en na te genieten van al het moois dat we overdag hadden gezien.

De volgende dag deden we rustig aan. We reden naar Tuapo waar we enkele trips voor de komende week boekte en bekeken nog de Huka Falls. Een waterval vlakbij het plaatsjeTaupo waar een enorme hoeveelheid water, afkomstig uit het meer, 9 meter naar beneden klettert. Verder zagen we nog de Aratiatia rapids en reden nog een stuk door de omgeving. We bevonden ons namelijk nog altijd in vulkanisch gebied en dat is goed te zienen te ruiken. Buiten hangt op veel plaatsen een flinke zwavellucht en het aantal warme bronnen in de omgeving is enorm. Langs de kant van de weg stroomt dan ook met enige regelmaat een stroompje waarvan de temperatuur bijzonder hoog ligt en uitde putten komt veel stoom.

We vinden allen de vulkanische activiteit in de omgeving bijzonder inspirerend en wilden dan ook graag eens wat meer heirvan zien. De volgende dag bezochten we om die reden 'Waimangu vulcanic Valley' een geothermisch gebied van 16km. Tijdens de wandelingdoor de valley zagen we veel borrelend en kokend water, felle kleuren, gigantisch blauwe kratermeren en leerden we bovendien het nodige over de ontstaansgeschiedenis van de plek. Die avond hadden we afgesproken met Sanne en Martine. Wij hadden hen ontmoet in Rianbow Beach (Australie) en zij reizen nu ook doorNieuw Zeeland, dus leek het ons leuk om een poging te doen elkaar nogmaals tegen te komen. We zijn met z'n 5en gezellig naar een natuurlijke hot-pool gegaan net buiten Taupo. Simpelweg in een rivier zaten we in erg warm water, we hadden er een heerlijk koud biertje bij gepakt en vermaaktenons zodoende uitstekend! Daarna aten we gezamenlijk wat en hadden we een leuke avond!

Voor vorige weekwoensdag stond raften op de planning.Er was echter 's nachts zo ontzettend veel regen gevallen dat dit was gecanceld. Erg jammer want we hadden er alle 3 enorm veel zin in. Er was echter niet aan te doen en we hebben de dag verder maar rustig door gebrahct met het doen van wat boodschappen en het zoeken van een DOC-Campground in de omgeving van Rotorua. De mogelijkheid bestond nog dat we de volgende dag konden raften, maar helaas bleek uit het telefoongesprek de volgende ochtend dat ook het raften op donderda gniet door kon gaan. We verlietenzodoende Rotorua zonder al te veel te ehbben gedaan, maar onze volgende bestemming was ook iets waar naar uitwas gekeken. We reden namelijk wat verder naar het noordwesten en stopten in Matamata (Hobbiton).Het complete hpbbitdorp en de bijbehorende filmset zijn nog in takt na de opnames van de nieuwe film ' TheHobbit' en wij namen deel aaneen tour overhet terrein. Super ver om alle kleine hobbithuisjes te zien ener zelfs binnen te kunnen kijken. Alle onderdelen zijn erg herkenbaar uit de 'Lord of the Rings' films en we vermaakten ons dan ook goed! Na de tour reden we verder naarde Waitomo Caves waar de volgende dag weer een bijzondere ervaring op ons wachtte.

We gingen namelijk de Waitomo Caves in. We waren compleet uitgerust met wetsuit, laarzen, helm en hoofdlamp toen we begonnen met 100 meter abseilen de grot in en vervolgens in de grot door het water en over de rotsen liepen, watervallen beklommen, tijgerden onder rotsblokken dooren manoeuvreerden tussen stalagmieten en stalactieten. Ook sprongen we nog van enkele meters in het lager gelegen water en zagen we tal van 'glowworms' in de grot. In totaal waren we zo'n 7 uur onderweg geweest toen we de dag afsloten met een barbecue. Het was super leuk om ons een weg te banen door de grotten en een geweldige ervaring om dat op zo'n actieve manier te doen.

Zaterdag vertrokken we vanaf de Waitomo Caves naar het Noorden. We waren benieuwd of het nog zou lukken om in Norghland ( de provincie boven Auckland) te komen en daar te gaan snorkelen voor de kust.DJ was namelijk al eens bij 'Goat Island' geweest en wist ons te vertellen dat het erg mooi is om daar de onderwaterwereld te bekijken. We zaten nagenoeg de hele dag dan ook in de auto en het lukte ons om aan het eind van de dag in Pakiri aan te komen. Daar voetbalden we nog enige tijd op de camping voordat het donker werd. De volgende dag leek het weer aanvaneklijk erg goed te zijn omte gaan snorkelen. 's Middags was er echter meer bewolking tevoorschijn gekomen en washet zicht onderwater een stuk minder. Desondanks ging BOb er toch voor en snorkelde hij ruim anderhalf uur rond voor de kus bij Pakiri. Ook zwom hij nog naar 'Goat Island' (eeneiland dat zo'n 50 meter uit de kust ligt). Na het snorkelen werd er opnieuw nog even gevoetbald en 's avonds werd er in de camperfilm gekeken.

Op 14 mei moesten we de camper 'alweer' inleveren en zodoende reden we na hetschoonmakenvan de camperen het inpakken van al onze spullen naar Auckland om daar een hostel te zoeken en de camper terug te brengen bij Jucy. Na ingecheckt te hebben bij 'Frienz.com backpackers' verkenden we 's avonds nog even de stad.Helaas liet het weer te wensen over, maar we liepen tussen de druppels door en konden zo alsnog wat zien van Auckland.

Vanmiddag hebben we heerlijk even aan de haven gezeten en hebben weeen ander deel van de stad verkend. Voor vanavond staat tot slot een laatste etentje bij de Italiaan gepland. Een prima laatste dag van onze trip en ons verblijf in Nieuw Zeeland.

De opdrachten die we nog voor Auckland hebben gekregen konden we helaas niet uitvoeren. We hadden als opdracht gekregen om een 10-tal plaatsen te bezoeken en foto's te maken. Doordat we eigenlijk maar 1 dag in de stad doorbrachten lag dat niet binnen onzemogelijkheden. Desondankshebben we de hele reis veel leuke opdrachten gekregen, die we meestal prima uit hebben kunnen voeren. Een geweldig idee!

Morgen vertrekken we 's middags (12.40 uur) al met het vliegtuig vanuit Auckland om vervoglens via Sydney, Singapore en Londen naar Amsterdam terug te vliegen. Eenflinke reis van 32 uur brengt ons dan na 7,5 maand vol met onvergetelijkeervaringen op 17 mei om 10.40 uur weer terug in Nederland.

We willen iedereen die onze blog in de afgelopen maanden gevogld heeft bedanken voor alle leuke reacties. We hopen dan ook dat we middels onze verhalen en de foto's iedereen thuis een goede indruk hebben kunnen geven van alle avonturen die wijaan de andere kant van de wereld hebbenbeleefd!

KiaOra en tot snel!

* foto's van het noordereiland voglen wanneer we thuis zijn, het plaatsenervan is hiervandaanhelaas niet mogelijk *

Gaitrie Louwsma

Heel leuk om jullie verhalen te lezen!
Eens kijken hoe bruin je bent geworden Kevin! Groetjes je buurtjes

robert-jan

Hoi mannen! Helaas kom aan al het moois eens einde, zoals ook al die jaloers makende ervaringen. Maar wel de reis van jullie leven denk ik. Goede reis terug, en wel thuis. Het was eens genot jullie verhalen te lezen!

Joop

Zo,zo het verhaal geeft nog maar eens aan dat jullie vele ervaringen hebben opgedaan, waarbij op grote schaal is genoten van de mooie natuur. Een goede terugreis gewenst.

Anthonie

Man man, wat een hoop dingen heb jij meegemaakt. Gedurende de gesprekken op zaterdagen aan de kort ambachtlaan zal nog wel eens terug gegrepen worden op dit brok levenswijsheid.
Geniet nog van de laatste loodjes!

Jef en Diny

Nu wij hebben genoten van al julie avonturen.
Also van de foto's. Goede vlucht terug naar dit niet zoheel koude landje.

moniek

Hoi Bob en Kevin, welkom thuis alvast, zal wel behoorlijk wennen zijn! Ik heb erg genoten van alle leuk beschreven avonturen, dat zal ik wel gaan missen!

Emie en A3

Met het einde van jullie fantastische reis komt er ook een einde aan die heerlijke reisverslagen. Jammer!
Goede vlucht terug en Bob... see you at the Pinksterpick!

Erica

Hallo mannen. Ook vandaag weer genoten van jullie belevenissen. Ben wederom jaloers om die mooie tocht door het geothermisch gebied. Dat lijkt me prachtig, maar aan alles komt een eind. Goede vlucht terug en ik kijk naar jullie uit.

Debora

Terug na je grote reis: van harte welkom in de kleine Maastrichtsestraat. Bedankt voor de leuke verslagen!

Jan & merel

Wauw wauw wauw....wat een ontzettend gaaf verhaal weer!!
Jammer dat het er alweer op zit!!

Zie je vast snel weer!!

Sybke

Die wandelingen klinken heel erg goed! Bedankt voor alle leuke verhalen op deze site. Een heel werk om zo uitgebreid verslag te doen en foto's te plaatsen maar we hebben ervan genoten. Donderdag horen we de rest!
Goede terugreis.

Daan

Op basis van jullie verhalen en foto's wil ik ook naar New Zealand. Jammer dat het er nu op zit, wat is dat snel gegaan. Geniet van jullie trip richting Nederland, ik ben benieuwd naar jullie verhalen. De verwarming staat aan en de bitterballen liggen al in het vet.

ton

goede reis terug, het weer valt zeker tegen

Anne

Hoi Kevin,

Een hele goeie reis terug, je kijkt er vast ook wel naar uit je vrienden en familie weer te zien. Toch vermoed ik dat je nog lang niet weg wilt daar... Jullie hebben echt een geweldige wereldreis gemaakt met heel wat kostbare herinneringen waar je trots op mag zijn.

Het was leuk de afgelopen zeven maanden af en toe een bericht uit Azië of van Down Under te lezen. Je schrijft leuk en je ziet het.. ik volg je nog steeds.

Groetjes en wie weet ooit tot ziens!
Anne

Marc

Kievit, wat een gave verhalen! Goede terugreis en tot snel, zodat je alle verhalen nog beter uit de doeken kunt doen!

Groet,
Marc & Claire