Reis door Azië en Oceanie

Hangzhou en Beijing, een week vol verrassingen

Nihao allemaal!

Na iets minder dan een week weer een bericht van ons uit China. Allereerst willen we iedereen onwijs bedanken voor de vele en vooral ook leuke reacties op ons verhaal en de foto's. Het is erg leuk om te lezen dat er velen van jullie meelezen en genieten van onze belevingen! :)

We zijn er inmiddels aan gewend dat de Chinezen op straat spugen, op straat plassen, door rood rijden en eigenlijk alles doen wat verboden lijkt. Wij eten inmiddels ook prima met stokjes, nemen zoveel mogelijk voorrang, stouwen onszelf in de metro en hebben het motto: 'Als er plek is om door te lopen, waarom dan ook niet...'

Het vorige verhaal schreven wij op onze voorlaatste dag in Shanghai. Op de laatste dag hebben we nog de 'Jade Boeddha tempel'bezocht. Een mooie tempel, waarbij het alleen wel erg jammer was dat we van het beeld zelf geen foto's mochten en konden maken. Wel hebben we er nog een groep zingende monniken gespot. Belangrijk was op de vrijdag natuurlijk ook om de treintickets voor het komende weekend te boeken. We zijn dus maar naar het station gegaan. Nog een hele toer, want ja wie gaat die buitenlanders aan hun kaartje helpen? Uiteindelijk van het kastje naar de muur en weer terug dan toch het ticket naar Beijing voor afgelopen zondag bemachtigd. Ook nog een ticket naar Hangzhou geboekt op een ander station, dat ging gelukkig een stuk vlotter. Aangezien we nog wat tijd over hadden zijn we het stadion van Shanghai gaan bekijken evenals het indoor stadion. Jammergenoeg waren ze beiden dicht en dus niet van binnen te bezichtigen... Na een paar dagen flink wandelen door de straten van Shanghai was ons lichaam inmiddels toch wel moe geworden. Dus op naar de 'Green Massage'hier was het de bedoeling een accupunctuur behandeling te ondergaan (zo schreef opdracht 1c voor). Deze bleken ze echter helemaal niet te hebben daar dus werd het uiteindelijk een 'Traditionele Chinese Massage'. Van Kevin zijn zijde gaat hiervoor veel dank uit naar de collega's van de Bas van der Heijden die zijn behandeling mede mogelijk hebben gemaakt! :) 's Avonds op dramatisch traag internet nog een hostel in Beijing geboekt. Pff wat een zenuwslopende bezichtheid. Maar ook dit is uiteindelijk prima gelukt.

Op zaterdag hebben we om 09.00 uur de trein genomen naar Hangzhou. Een hele belevenis aangezien je hier in een vertrekhal (net als op het vliegveld) moet wachten tot je trein er is. Vervolgens check je dan in en wordt je toegelaten tot het perron om in je trein te stappen. Binnen 50 minuten waren we in Hangzhou. Daar hebben we na een half uur zoeken, via een wat ongebruikelijke naamgeving van de straten ons hostel dan toch gevonden. Snel een kaart van de omgeving bemachtigd en een fiets gehuurd. We zouden die middag nog het meer rondfietsen en de bezienswaardigheden bezoeken die we op onze route zouden tegenkomen. Hieronder bevonden zich een pagode die ons een briljant uitzicht verschafte over het meer en de omgeving (helaas was het wel erg mistig), een tempel en een haven met mooie traditionele bootjes. Op de tweede helft van onze fietstocht hebben we nog wandelingen door verschillende parkjes gemaakt en zijn we nog gestopt bij een fonteinenshow. In het hostel teruggekomen stuitte we op onze Japanse kamergenoot, waarmee we gezellig hebben zitten kletsen en ook nog wat zijn gaan eten.

Zondag was een rustige dag waarop we uitsliepen en nog rustig even wat tijd in het park hebben doorgebracht voordat we aan het eind van de middag de trein naar Shanghai zouden nemen. Daar stapten we na een kort stukje met de metro om 20.01 uur in de overnight train naar Beijing. Een treintrit die 11 uur zou gaan duren.

Maandag kwamen we dan 's ochtends aan in ons hostel. Van slapen was niet veel gekomen aangezienvoor ons hutje in de trein, waar zich 4 bedden bevonden, 6 kaartjes waren verkocht. Slapen vond dus alleen plaats tussen de baggage of op een gedeelte van een van de bedden. Het hostel was daarentegen goed. We kregen zowaar een 2-persoonskamer toebedeeld met eigen tv en airco. Het internet is hier prima, er zijn gezellige mensen en het eten en de muziek maken dat het hier prima toeven is! Omdat we veel van deze tweede grote stad wilden zien zijn we er maar gelijk op uit getrokken. De start was bij het 'Tiananmen square', dit zullen velen van jullie beter kennen als het 'Plein van de Hemelse Vrede'. Ongelofelijk om te zien dat dit wordt omsloten door 14 rijbanen en dat de gebouwen die onderdeel zijn van het plein (o.a Chairman Mao Memorial Hall) op zichzelf al groot mogen worden genoemd. Ook de 'Front Gate' en de 'Qianmen Dajie' werden nog dezelfde ochtend door ons bezocht. Na de lunch zijn we nog even langs het 'oude stationsgebouw' gewandeld. De 'Forbidden City' (Verboden Stad) bezochten we die middag. Erg jammer is dat het daar zo toeristisch is geworden. Dit komt de pracht van het geheel niet ten goede. Verder hebben we onze ogen uitgekeken. 's Avonds heeft Bob een stel Engelsen uit Liverpool schaakles gegeven (kat in het bakkie) en na nog een kort gesprek met wat Polen zijn we gaan slapen.

Gisteren was alweer onze tweede dag in Beijing, waarop we de 'Urban Planning Exhibition Hall' van Beijing hebben bekeken. Ook hier was een geweldig mooie en grote maquette van de stad te vinden, waarbij het ons opviel dat er toch wel een verschil is tussen de manier van werken in Shanghai en die in Beijing. 's Middags hebben we een bezoek gebracht aan het 'Summer Palace' (Zomer Paleis).De hele middag hebben we daar rondgewandeld tussen de tempels,rondom watertjes, in parken en langs het meer. We kunnen ons nu dan ook goed voorstellen dat iemand zich hier in de zomermaanden uitstekend kan vermaken. Helaas was het wederom redelijk mistig waardoor de foto's aldaar niet super zijn geworden. Het is helaas niet anders. De ervaring was er niet minder om!

Vandaag was een dag met vele gezichten.Deze ochtend maakte we kennis met nog een aantal typisch Chinese gebruiken. We stonden namelijk vroeg op om in het 'Ritan park' naar de ochtendgymnastiek te kijken. Vele mensen waren daar bezig met 'Tai Chi', dansen, badmintonnen, hardlopen, tafeltennisen en een Chinese vorm van balletje hooghouden. Daarna op de architectentour door het zakencentrum van Beijing waar we ondermeer hebben gekeken naar het 'CCTV Building' van OMA (Rem Koolhaas). De rest van de dag hebben we doorgebracht in het Olympische Dorp. Het stadion was van buiten geweldig, maar viel aan de binnenkant iets wat tegen. Ook zijn we in het Olympische Zwembad een kijkje gaan nemen en hebben we zelfs nog een paar baantjes getrokken. Daarna begon eigenlijk het spectaculairste gedeelte van de dag pas. Aan het eind van de middag zouden we naar het station gaan om ons treinticket naar HongKong voor aanstaande vrijdag te regelen. Daarbij kwamen we echter voor een leuke uitdaging te staan. De eerstvolgende directe verbinding naar HongKong is namelijk pas over twee weken en dat terwijl we daar eigenlijk zaterdag zouden willen zijn... Na een hele zoektocht, de nodige handgebaren en een moeizame communicatie met de alleen Chinees pratende verkopers. Lukte het met wat hulp uiteindelijk om een super goedkoop ticket te boeken naar Shenzhen, een plaatjes vlakbij HongKong. Dit ticket houdt in: 24 uur in de trein op 'hard seat' (dit komt neer op een eenvoudige stoel) --> 'Je wilt naar HongKong of niet!' Deze vertrek aanstaande vrijdagavond.

De planning voor de komende dagen: Morgen gaan we naar de Chinese Muur en vrijdag hebben we dan nog om eventuele laatste bezienswaardigheden te bezoeken. Zaterdag zitten we de hele dag in de trein en zondag zijn we dan als alles goed gaat in HongKong.

Met de oprdachten gaat het zoals nogsteeds uitstekend. In Shanghai hebben we alle opdrachten kunnen volbrengen, ondanks dat de accupunctuur natuurlijk is veranderd in een Chinese massage. Ook de foto's in de verboden stad zijn allemaal gemaakt en daar hebben we weer hartelijk om kunnen lachen. Vandaag in de Olympische stad hebben we de opdracht om een zwemmende beweging te maken op de grond naast het Olympische bad iets veranderd door daadwerkelijk een paar heerlijke baantjes te trekken. Verder was het door jullie als 'olympisch monument' betitelde kunstwerk helaas niet meer aanwezig.

Zaijian!

Shanghai, een groots begin

Beste allemaal,

Vanuit Shanghai na 3 dagen ons eerste verhaal.

Maandag begon het grote avontuur met het vertrek van schiphol waar we netjes op tijd, zoals gepland om 11.40 uur de lucht in vlogen. Eerst naar Londen Heatrow en vervolgens ongeveer 2 uur later verder naar Shanghai. Een vlucht die 11 uur zou gaan duren en prima verliep. We hadden een prima maaltijd aan boort, weinig problemen in het vliegtuig en zelfs nog fijn de gelegenheid om de nieuwe ‘Pirates' film te kijken, die we beiden nog niet hadden gezien. Enige minpuntje aan de reis was wel dat het ons niet of nauwelijks lukte om een oog dicht te doen en even te slapen in het vliegtuig.

Na onze aankomst op de luchthaven van Shanghai, snel onze bagage opgehaald en op naar het hostel. We hadden gelukkig een routebeschrijving en hoefte dus om die reden niet te zoeken naar de juiste weg richting het centrum. De ‘maglev' bracht ons namelijk in no-time naar het centrum van de immense metropool. De trein bereikte daarbij zelfs een topsnelheid van 430 km/h. Er mag rustig worden gezegd dat dat behoorlijk snel is! J In het centrum aangekomen was een simpele overstap op de metro voldoende om ons zo ongeveer voor de deur van het hostel af te zetten. Slechts een wandeling van 5 minuten bracht ons vervolgens op de plaats van bestemming. Overigens was het kopen van een kaartje nog een hele tour, want ja als je op een metrostation samen met tigduizend chinesen graag in de metro wilt stappen en er slechts 20 automaten staan war je via een op het eerste oog ingewikkeld systeem een kaartje kunt kopen. Dan kost dat nogal wat moeite. Maargoed, we hebben natuurlijk alle tijd, dus rustigaan. Iets wat de Chinezen kennelijk ook allemaal denken, want gek genoeg hebben we na 3 dagen nog altijd niemand zien rennen om een bus, trein of metro te halen.

In het hostel ingecheckt en een prima kamer op de 3e etage. Verder hebben we dan ook niets te klagen over het hostel, behalve dan misschien dat het internet niet overdreven stabiel is. Omdat de dag op moment van aankomst hier eigenlijk pas net was begonnen (09.00 uur) zijn we maar de stad ingetrokken om zo de omgeving te verkennen. In het lekkere zonnige weer de eerste leuke gebouwen en boeiende plekken verkend om in de loop van de middag vervolgens terug te keren naar het hostel. Daar ontmoetten we onze kamergenoot Matt, die ons meenam naar een leuk Chinees eettentje waar we ons middagmaal konden doen. Prima! Na wat te hebben gegeten zijn we nog even naar ‘de Bund' gelopen om van het uitzicht over de Huangpu rivier te genieten. De rest van de middag benut om op ons gemakje terug te lopen naar het hostel, te douchen en bij het vallen van de avond nog snel even een hapje te eten voordat we helemaal kapot om 21.00 uur zijn gaan slapen. De jetlag moet je tenslotte zien zo snel mogelijk kwijt te raken.

De volgende ochtend werden we wel weer vroeg wakker. Om 8.00 uur stonden we eigenlijk al naast ons bed en dus besloten we maar direct om 09.00 uur de stad in te trekken en nog even te genieten van wat voor Shanghai begrippen rustig is. Nu zo vroeg in de morgen nog niet bij ieder stoplicht een paar honderd wachtende voor u en een continue stroom aan mensen die ervoor zorgt dat je zelf geen stap hoeft te zetten (je wordt tenslotte wel vooruit gestuwd). Het is even wennen, maar ook de grote hoeveelheid mensen die ons westerlingen maar bijzonder vinden, graag met ons op de foto willen of ons aanspreken om hun Engels te oefenen went op den duur wel. In ieder geval zou de woensdag een dag van grote afstanden lopen worden. We hebben de complete bund afgewandeld en daar een paar fantastische gebouwen gezien. Daarnaast zijn we naar het oude stadscentrum geweest waar we onze ogen hebben uitgekeken. Ook daar was het uiteraard weer behoorlijk druk, maar de smalle straatjes, de typisch chinese huisjes en de grote hoeveelheid kraampjes was erg leuk om te zien. Een beetje rondgeken, om vervolgens via de promenade op de bund en de sightseeing tunnel onder de rivier door naar het zakencentrum (Pudong) te gaan. Daar gelunched in een toevalligerwijs getroffen chinees restaurantje. Geweldig om te zien dat als je tussen de locals plaatsneemt ze dat toch allemaal maar vreemd lijken te vinden. We moesten dan ook bestellen vanaf een plaatje omdat de beheersing van het Engels bij de bediening te wensen overliet. Naderhand hebben toch maar even gevraagd wat we nu precies hadden gegeten aangezien het erg lekker was. Hier moest het aanwijswoordenboek aan te pas komen, waaruit naar voren kwam dat we iets van varkensvlees hadden gehad, de rijst hadden we uiteraard zelf herkend ;)

Na deze maaltijd hebben de nog wat gewandeld langs de rivier om tot slot de zon onder te zien gaan vanuit het hoogste gebouw van Shanghai. Het ‘Shanghai World Financial Centre' is zo'n 480 meter hoog en verschafte ons dan ook een briljant uitzicht over de stad. Aangezien we wat aan de vroege kant waren lukte het om dit zowel bij schemering als in het donker te zien. De lichtjes van heel de stad waren werkelijkwaar geweldig om te zien! Hierna zijn we moe maar voldaan teruggekeerd naar het hostel. De wandeling was, zo bleek later, ongeveer 16,5 km en dat is voor op een dag waarop je toch eigenlijk alleen maar slentert best veel!

Vandaag vroeg op en laat uit bed. Dit klinkt misschien wat vreemd, maar als je beiden om 6.00 uur wakker bent, vervolgens de wekker uitzet en weer in slaap valt kan het zomaar gebeuren dat je pas om 11.45 uur je bed uit gaat. Dus maar direct op pad gegaan om de rest van deze enorme stad te bekijken. Vandaag zijn we naar ‘Urban Planning Museum' gegaan. Iets wat perfect aansluit op onze studie en bovendien geweldig is om te zien. Daar was namelijk onder andere een maquette te zien van de stad Shanghai en wel van ongeveer 30 bij 20 meter. Ongelofelijk!!

Snel even een hapje gegeten om vervolgens de boeddhistische ‘Ying'an tempel' en de christelijke ‘Xujiahui kathedraal' te bezoeken. De zoektocht naar die laatste bracht ons overigens ook nog in een leuk parkje waar de Chinezen lekker aan het sporten waren. In eerste instantie viel het ons erg tegen dat we de kathedraal niet in mochten, maar later bleek dit een geluk bij een ongeluk. Er was namelijk een bruiloft aan de gang waar we nog net het einde van meekregen. Op de terugweg zijn we door de Franse wijk ‘French Consession' gelopen. Het contrast tussen de Franse bebouwing en de Chinese straatjes van ‘TianziFang' is groot en de afstand tussen beide gebieden klein.

Bij het hostel terug gekomen nog even onze plannen voor de komende dagen uitgestippeld en nog wat tips gegeven en ingewonnen van Ieren die ook in ons hostel verblijven. Vandaag gaan wede laatste dingen in Shanghai bekijken om vervolgens zaterdag naar Hangzhou te vertrekken en daar ‘de Westlake' te bezoeken. Na het weekend zullen we onze weg vervolgen naar Beijing. De tweede wereldstad van onze reis.

Overigens verloopt het uitvoeren van de opdrachten uitstekend. Dit vereist voor sommige van jullie nog wat uitleg; Een groep vrienden/collega's van Kevin heeft voor de reis een stapel opdrachten verzonnen. In elke stad die we tijdens onze reis aandoen krijgen we een aantal opdrachten die we in die stad uit moeten voeren. Deze zitten nog in gesloten enveloppen dus we hebben nog geen idee wat ons te wachten staat. Echt een super idee, we lachen ons rot! J

De stand van zaken is inmiddels als volgt. We hebben de eerste twee opdrachten van Shanghai voltooid. De oude stadsmuur staat op de foto en het hoogste toilet van Shanghai hebben we op film! Overigens bleek het moeilijkste van dit alles nog om een Chinees vlaggetje te bemachtigen, hiervoor hebben we stad en land af moeten zoeken. Morgen lukt het hopelijk nog om opdracht 1c te voltooien.

Zaijian!

Het is bijna zover!

Beste vrienden, vriendinnen en belangstellenden,

Leuk dat jullie ons volgen!

Het is nu dan toch echt bijna zo ver.Morgen is het maandag 3 oktober, de dag van vertrek. De tassen staan inmiddels ingepakt en dat betekent dat we rustig toe kunnen leven naar morgenochtend. Nog even afscheid nemen van iedereen thuis, genieten van het zonnetje op onze laatste dag in Nederland en vanavondbetijds naar bed.

Morgenochtend om 11.40 uur vertrekt ons eerste vliegtuig vanaf Schiphol om ons vervolgens op Londen af te zetten waar we in het vliegtuig naar Shanghai zullen stappen. Een vlucht van 11 uur brengt ons in de Chineese metropool waar we 4 nachten zullen verblijven in het 'Mingtown Etour International Youth Hostel.'

In China hopen we weer snel een verhaal op onze blog te kunnen plaatsen als we beschikking hebben over internet!

Tot snel!

Bob en Kevin

Welkom!

Hallo allemaalen welkom op onze reislog!

Dit is de plaats waarvandaan we jullie vanaf 3 oktober ruim7 maanden op de hoogte gaan houden van al onze bevindingen. De gebeurtenissen, avonturen en alle mooie ervaringen tijdens onze reis.

Wanneer erbeschikking is over internet zullen hier regelmatigverhalen en foto's te vinden zijn, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we net zijn geweest! Meer informatie over ons en de reis vind je in het profiel.

Wil je tijdens de reis op de hoogte blijven en automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan vooral aan voor de mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We zien je graag terug op de reisblog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! ;)